شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده سنتکام: تلاش ایران برای سلطه منطقه‌ای منشاء بی‌ثباتی در خاورمیانه است

کنت مکنزی فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، گفت که تلاش جمهوری اسلامی ایران برای سلطه بر منطقه‌، منشاء بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه است.

مکنزی در نشست کمیته دفاعی سنا گفت: «اگرچه ایران پس از حمله سال گذشته به پایگاه عین‌الاسد عراق، از حمله مستقیم به نیروهای آمریکایی در منطقه خودداری کرده است اما این کشور همچنان به تهدید شریکان منطقه‌ای ایالات متحده و جریان آزاد تجارت، استفاده از نیروهای نیابتی و گسترش تسلیحات، پهپاد و انواع مهمات ادامه داده است.»

او افزود: در حال حاضر ایران به دنبال درگیری مستقیم با آمریکا نیست، اما خواستار خروج ایالات متحده از کشورهایی همچون عراق است. در همین حال جمهوری اسلامی به دنبال این است که با انجام حمله‌های سطح پایین از طریق نیروهای نیابتی، خود را از مسئولیت مبرا کند.

مکنزی با اشاره به افزایش حمله‌های نیروهای نیابتی ایران در ماه‌های اخیر گفت: در سراسر ۲۰۲۰، ایرانی‌ها فکر می‌کردند برای خارج کردن آمریکا از عراق یک راه حل سیاسی دارند، اما وقایع ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این گزینه برای جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نیست و آنها رویکرد خود را تغییر داده‌اند.

او افزود: درحالی که حمله‌ها در عراق افزایش یافته، آمریکا با دقت به دنبال این است که چه اشخاصی مسئولیت این حمله ها هستند تا برای پاسخ با آنها در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.

فرمانده سنتکام گفت: ایران با تامین «مین‌های دریایی» شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت خود و کشتیرانی آزاد در آب‌های بین‌المللی را تهدید می‌کند.

مکنزی خاطرنشان کرد پهپادهای ام‌کیو ۹ آمریکا در منطقه برای جلوگیری از فعالیت‌های ایران بسیار موثر هستند و در تابستان ۲۰۱۹ با رصد فعالیت‌های ایران در تنگه هرمز توانستند از یک حمله جمهوری اسلامی جلوگیری کنند.

فرمانده سنتکام همچنین از توافق ایران و چین ابراز نگرانی کرد و گفت تعامل چینی‌ها در منطقه اساسا اقتصادی با دیپلماسی «دام بدهی» است و این توافق برنامه بلندمدت چین برای استقرار در منطقه خواهد بود. او افزود ایران همیشه به‌دنبال فرصتی برای خرید اسلحه است.

اظهارات مکنزی در حالی مطرح می‌شود که جمعه سوم اردیبهشت ماه فرودگاه بین‌المللی بغداد هدف حملات راکتی قرار گرفت و به گفته منابع امنیتی عراق دست‌کم سه راکت به بخش نظامی این فرودگاه از جمله محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا اصابت کرد.

پیش از این، بارها شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به عنوان حملات به منطقه سبز بغداد و همچنین پایگاه‌های نظامی مختلف عراق که برخی از آنها محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست و همچنین حملات به فرودگاه بغداد معرفی شده‌اند.

در ماه‌های اخیر دوبار نیز فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق مورد حملات مشابه راکتی قرار گرفته است و در یکی از این حملات دست‌کم دو پیمانکار نیروهای آمریکایی کشته‌شدند.  

مکنزی در اظهاراتش همچنین، درباره خروج نیروهای آمریکایی از افعانستان گفت نگران است پس از خروج نیروهای بین‌المللی در ماه‌های آینده، نیروهای امنیتی افغانستان قادر نباشند تمامیت ارضی این کشور را حفظ کنند.

او گفت به ویژه نگران است در نبود حمایت نیروهای آمریکایی، نیروهای افغانستانی نتوانند هواپیماهایی را که در اختیار دارند به پرواز درآورند.

فرمانده سنتکام عنوان کرد اگرچه نیروهای طالبان به نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی حمله نمی‌کنند، اما حمله‌های آنها به نیروهای امنیتی افغانستان با شدت سابق ادامه دارد.

مکنزی خاطرنشان کرد به دلیل شرایط امنیتی موجود، بخشی از نیروی نظامی آمریکا برای دفاع از سفارت این کشور در کابل می‌مانند، زیرا معلوم نیست که نیروهای امنیتی افغانستان بتوانند امنیت سفارت را حفظ کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More