شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده سنتکام: با «موضعی تهاجمی» به دنبال آزادی کشتیرانی در خلیج فارس هستیم

کنت مک‌کنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز پنجشنبه ۲۷تیرماه، از «موضع تهاجمی» کشورش برای برای یافتن راهکاری در زمینه تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس خبر داد.

ایالات متحده آمریکا که اقدامات ایران در خلیج‌فارس را تهدیدآمیز می‌داند، حضور نظامی خود در این منطقه را افزایش داده است.

همچنین واشینگتن خواستار کمک متحدان خود برای حفاظت از کشتیرانی آزاد در آب‌های استراتژیک اطراف ایران و یمن شده است.

کنت مک‌کنزی در این‌باره افزود: «در حال رایزنی با جامعه بین‌الملل درباره حق آزادی کشتیرانی در خاورمیانه از جمله در تنگه هرمز و باب‌المندب هستیم.»

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا  همچنین گفت: «ما جنگ با ایران را اجتناب‌ناپذیر نمی‌دانیم و به‌دنبال جنگ با آن کشور نیستیم؛ آن‌چه که ما می‌خواهیم، بازداشتن ایران از فعالیت‌های شریرانه و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است.»

این سخنان پیش از اعلام خبر توقیف یک نفتکش خارجی حامل تقریبا یک میلیون لیتر سوخت قاچاق در جزیره لارک ازسوی سپاه پاسداران مطرح شد. بنابر  بیانیه‌ای که ازسوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد، کشتی یاد شده با ظرفیت حمل دو میلیون لیتر سوخت، به همراه ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت  برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود.

مک‌کنزی این سخنان را در ریاض و در نشست خبری مشترک با ژنرال فهد بن ترکی، فرمانده ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بیان کرد.

فهد بن ترکی نیز در این نشست گفت که ائتلاف عربی، کشتی‌ها را در دریای سرخ اسکورت و همراهی می‌کند.

اوایل ماه جاری میلادی، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از حمله حوثی‌های تحت حمایت ایران به یک کشتی تجاری ناشناس در جنوب دریای سرخ خبر داد. 

هفته گذشته نیز، جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از تلاش واشنگتن برای رایزنی با چند کشور به منظور تشکیل ائتلاف برای تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب‌المندب سخن گفته بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More