شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرانسه در بیانیه‌ای اتهامات وارده به بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در ایران، را رد کرد

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای با رد اتهامات وارده علیه بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی بازداشتی در ایران، این اتهامات را «غیرقابل‌درک» خواند. در این بیانیه تاکید شده است که هیچ مدرکی دال بر جاسوسی بریر وجود ندارد.

پیشتر نیز سعید دهقان، یکی از وکلای این زندانی در توییتی خبر داده بود که «قرار مجرميت بنجامین بریر در مورد دو اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه نظام صادر شده است».

دهقان در مورد اتهامات دیگر این گردشگر فرانسوی نوشت: «در مورد دو‌ اتهام دیگر تحت عناوین افسادفی‌الارض و شرب‌خمر، قرار منع تعقیب نیز صادر شده  و تصمیم قضایی دادسرای مشهد، در سالگرد بازداشت موقت بنجامین و بیش از دو ماه بعد از اخذ آخرین دفاع، ابلاغ شده است.»

بریر ۳۵ساله، خردادماه ۹۹، در سفر به ایران و در حالی که «هِلی‌کَم» (پهپاد عکاسی و فیلمبرداری) را در مرز ایران-ترکمنستان به پرواز درآورده بود، بازداشت شد. مقام‌های ایران گفته بودند که اتهام او، عکس‌برداری از مناطق ممنوعه بوده است.

این در حالی است که به گفته سعید دهقان، بریر به عنوان یک توریست یک «هِلی‌کَم» معمولی برای عکاسی به همراه داشته و اتهامات طرح شده علیه او «متناقض و بی‌ اساس» خواند.

یکی دیگر از اتهامات به این گردشگر فرانسوی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است که محکومیت چنین جرمی یک سال حبس در پی دارد.

بلاندین بریر، خواهر بنجامین بریر، چند روز پیش و در سالروز بازداشت برادرش، در نامه‌ای سرگشاده از امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه خواست تا برای آزادی او اقدام کند.

او اتهامات علیه برادرش را «بی‌اساس» خواند و افزود که او به «ابزار مذاکره» تبدیل شده است. بلاندین همچنین در مصاحبه‌ای با روزنامه لوپوئن گفت که برادرش پس از یک سال، همچنان در زندان وکیل‌آباد مشهد در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به‌گفته بلاندین، یکی از اتهامات برادرش پرسش سوالی درباره حجاب اجباری در ایران در شبکه‌های اجتماعی، بوده است.

فعالان حقوق‌بشر بارها حکومت ایران را به بازداشت و حبس شهروندان خارجی و دوتابعیتی، به‌عنوان اهرم فشاری برای امتیازگیری از کشورهای غربی متهم کرده‌اند.

اتهامات علیه بریر، در بحبوحه مذاکرات آمریکا و اروپا با ایران، برای احیای توافق هسته‌ای مطرح شده است. فرانسه در کنار آمریکا، چین، روسیه و آلمان، به‌دنبال احیای برجام است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More