شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فراخوان آمریکا برای ساماندهی شبه‌نظامیان دستگیر شده داعش در سوریه

 

ایالات متحده آمریکا از متحدانش خواست تا برای ساماندهی شبه‌نظامیان داعش که در سوریه نگهداری می‌شوند به یاری این کشور بشتابند.

این درخواست در حالی صورت گرفته است که کمبود فضای ایمن برای نگهداری نیروهای داعش توسط نیروهای کرد در سوریه، نگرانی‌ها نسبت به این موضوع را افزایش داده است.

به گزارش فایننشال تایمز،‌ این نگرانی‌ها پس از بیرون راندن نیروهای داعش توسط نیروهای دموکراتیک سوریه، از شهرها و روستاهای شرق سوریه و رقه، شدت یافته است.

موفقیت در مقابل نیروهای موسوم به « گروه اسلامی»، که در ماه‌های اخیر بیشتر مواضع خود را در سوریه از دست داده‌اند، باعث افزایش فشار در خصوص دستگیری‌های اعضای این گروه شده است.

کیتی ویلبارگر، یک مقام ارشد پنتاگون گفت: «ما به‌همراه نیروهای ائتلاف مشغول بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان خارچی پیکارجویان داعش هستیم و انتظار می‌رود که این بازداشت‌شدگان در اختیار کشورهایی که تابعیت آن را دارند، قرار گیرند».

او گفت: «با توجه به موقعیت مکانی بازداشتگاه‌های محل نگهداری این زندانیان، این اماکن محلی مناسب برای نگهداری آنان نیست و دارای ایمنی بسیار پایینی هستند».

این مقام ارشد پنتاگون افزود: «نیاز است که تمامی متحدان ما برای نگهداری این افراد و دور نگه‌داشتن آنها از جنگ و شهرها تلاش کنند».

یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن هیچ قصدی برای ارسال این بازداشت‌شدگان به زندان گوانتانامو ندارد.

بر اساس این گزارش،  این مشکل در هفته جاری میان ۱۳ نفر از اعضای نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، در جلسه‌ای در رم به بحث گذاشته خواهد شد.

ماه‌هاست که نیروهای دموکراتیک سوریه نسبت به متقاعد کردن کشورهای ائتلاف برای بازگرداندن شهروندانشان به کشورهای خود ابراز نارضایتی می‌کنند.

یک مقام ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه که نخواست نامش فاش شود، گفت: «آن‌ها متحدان ما هستند ولی با این وجود ما را با سنگینی این مسئولیت تنها گذاشته‌اند. ما این مسأله را  بارها مطرح کرده‌ایم.»

او گفت: «آن‌ها می‌گویند که ما مشغول بررسی این موضوع هستیم،  ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

این گزارش می‌افزاید، تا‌کنون دستگیرشدگان داعش به لحاظ ملیتی تقسیم‌بندی نشده‌اند ولی بنا به گفته نیروهای دموکراتیک سوریه در میان این بازداشت‌شدگان، شهروندان آمریکایی نیز حضور دارند.

به گفته این مقام: «آمریکایی‌ها می‌گویند که این مساله را حل خواهند کرد، ولی ما نگران این موضوع هستیم. بریتانیایی‌ها که اصلا پاسخگو نیستند».

این مقام ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه گفت: «فکر می‌کنم که موقعیت  فرانسوی‌ها شفاف است، آن‌ها می‌خواهند که تمامی شهروندان فرانسوی عضو این گروه که بازداشت‌ شده‌اند، همین‌جا مجازات شده و اعدام شوند، آن‌ها نمی‌خواهند که این افراد را به فرانسه برگردانند و آن‌جا به پرونده آنان رسیدگی کنند».

یک مقام غربی گفت که« بعضی از کشورهای ائتلاف جهت پیشگیری از لو رفتن منابع روش‌های اطلاعاتی‌شان در جریان محاکمه این افراد، علاقه‌ای به بازگرداندن آن‌ها ندارند».

به گفته این مقام غربی بسیاری از این بازداشت‌شدگان می‌گویند که نقش مهمی در این گروه نداشته‌اند و می‌بایست حکم سبک‌تری برایشان صادر شود.

این مقام غربی گفت: «به‌عنوان مثال ما می‌دانیم که یکی از این افراد جزء رهبران و یا پیکارجویان این گروه بوده است ولی نمی‌توانیم مدارک و اسناد آن را در دادگاه به‌طور عمومی استفاده کنیم».

پیشتر، گوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا نیز گفته بود که این کشور قصد ندارد دو تن از دستگیر‌شدگان داعش را که عضو گروه چهار نفره موسوم به «لاک‌پشت‌ها» بودند را به بریتانیا بازگرداند.

بر اساس این گزارش، آنها  قربانیان خود را سر می‌بریدند.

نیروهای دموکراتیک سوریه و اعضای ائتلاف همچنین در برخورد با خانواده‌های پیکارجویان خارجی این گروه در سوریه، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More