شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فدریکا موگرینی پس از نشست اتحادیه اروپا: حفظ برجام برای اروپا منافع امنیتی دارد

 

وزرای خارجه‌ کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۷ خرداد طی نشستی در بروکسل، راه‌های اجرای برجام بدون آمریکا را بررسی کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست گفت که « برای ما حفظ توافق هسته‌ای فقط جنبه اقتصادی ندارد بلکه منافع امنیتی هم دارد».

موضع اروپا در قبال برجام پس از خروج آمریکا از این توافق و نیز سایه تحریم‌های آمریکا بر تبادلات تجاری اروپا با ایران محور بحث این نشست بود.

وزیر «امور اتحادیه اروپا»ی آلمان در این خصوص گفت که تهعد ایران به توافق ۲۰۱۵ (برجام) امکان حمایت اروپا از ایران در حوزه اقتصادی و مالی را تسهیل خواهد کرد.

وزیر خارجه بلژیک، یکی دیگر از اعضای نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، گفت «اهمیت سمبولیک توافق اتمی ایران نشانی از ظرفیت اروپا است و توانایی این اتحادیه را در رسیدن به توافقات مشابه با کشورهایی مانند کره شمالی در آینده ثابت می‌کند».

وزیر خارجه لوکزامبورگ اما اذعان کرد که این موضوع خیلی دشوار است و آمریکا باید تاثیر خروج خود از برجام بر روی امنیت اروپا را در نظر بگیرد.

فدریکا مورگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز پیش از آغاز این نشست گفته بود که «رسیدن به نتیجه کار آسانی نیست اما ما مصصم به تلاش هستیم».

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حالی برگزار می‌شود که شب سه‌شنبه ۶ خرداد، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه‌ ایران گفت که اگر مذاکره با اتحادیه اروپا به نتیجه نرسد، ایران از برجام خارج می‌شود. عراقچی تصریح کرد که ایران فراتر از تعهداتش در برجام، قدمی برنخواهد داشت.

شرکت‌های اروپایی که پس از حصول توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ با ایران قراردادهایی بسته بودند، اکنون با تهدید تحریم‌های آمریکا روبرو هستند. سران اتحادیه اروپا گفته‌اند که ممکن است «قانون مسدود‌کننده تحریم» را برای حفظ مبادلات تجاری با ایران به روز و دوباره اعمال کنند. این قانون برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ برای محافظت از شرکت‌های اورپایی‌ که با کوبا تجارت می‌کردند و در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار داشتند وضع شد.    

با این حال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نشست اقتصادی سن‌پترزبورگ در روسیه گفت که شرکت‌های فرانسوی خود در مورد نحوه تعامل با تحریم‌های آمریکا تصمیم می‌گیرند و او نمی‌تواند شرکتی مانند توتال را وادار به ادامه تجارت با ایران کند. ایران هشدار داده که برای حصول نتیجه با اروپا تنها چند هفته صبر خواهد کرد.  

 

گفت‌وگو با مهدی تاجیک درباره نشست اتحادیه اروپا درباره اجرای برجام بدون آمریکا
گفت‌وگو با محسن صالحی درباره نشست اتحادیه اروپا درباره اجرای برجام بدون آمریکا
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More