شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فارین پالیسی: قانون‌شکنی‌های اردوغان جنبه جهانی پیدا کرده است

 

 

نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی در گزارشی پیرامون پیگرد مخالفان رجب طیب اردوغان در ترکیه می‌نویسد قانون‌شکنی‌های رئیس‌جمهوری ترکیه دیگر اکنون جنبه جهانی پیدا کرده است.

نشریه فارین‌پالیسی، روز سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت، در گزارشی در خصوص اقدامات رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، می‌نویسد اردوغان با سوءاستفاده از قوانین بین‌المللی و نهادهای مربوط به آن اکنون در سراسر دنیا به دنبال پیگرد مخالفان خود است.

از زمان کودتای نافرجام جولای سال ۲۰۱۶ میلادی که به دنبال سرنگون کردن دولت اردوغان بود، دولت ترکیه هر کسی را که مشکوک به داشتن کوچکترین ارتباطی با حادثه مزبور فرض کرده به‌شدت سرکوب کرده است. سرکوب‌شدگان شامل روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی و کنشگران مدنی و هواداران حقوق بشر می‌باشند که تعداد آنها بیش از ۵۰ هزار نفر اعلام شده است. بیشتر آنها با اتهام هواداری از تروریسم دستگیر، محاکمه و زندانی شده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده «دادگاه حقوق بشر اروپا به‌درستی این سرکوب‌ها را محکوم و از دولت اردوغان خواسته است تا از پیگرد مخالفان خود دست بردارد.»

به ادعای گزارش این نشریه، ترکیه در سوءاستفاده از قوانین بین‌المللی برای تعقیب مخالفان دولت‌ه خود یدی طولانی دارد. درخواست‌های دولت اردوغان از اینترپل (پلیس بین‌الملل) برای دستگیری و استرداد مخالفان او حتی به میان کمپ‌های پناهجویان در کشورهای غربی نیز رسیده است. به عنوان نمونه در ماه بهمن ۹۶ صالح مسلم، رهبر پیشین حزب دموکراتیک سوریه( پی.ی د) که اکنون در فنلاند ساکن است به هنگام شرکت در کنفراسی در جمهوری چک به درخواست ترکیه دستگیر شد.

 

 

 

این گزارش به نقل از رسانه‌های ترکیه گفته تا تابستان سال گذشته دولت ترکیه اسامی بیش از ۶۰ هزارنفر از شهروندان کشور خودش را که در خارج زندگی می‌کنند، اغلب به اتهام ارتباط با جریان مذهبی فتح‌الله گولن، برای پیگرد از سوی اینترپل به اتهام تروریسم در اختیار این سازمان گذاشته بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، دولت ترکیه را متهم کرده است که از سازمان‌های بین‌المللی برای تعقیب مخالفان سیاسی خود سوءاستفاده می‌کند و خواستار توقف این روند «قانون‌شکنی جهانی اردوغان» شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More