شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فارین پالیسی: فشار ترامپ بر ایران برای توقف پول‌شویی حزب‌الله کافی نیست

فارین پالیسی نوشته است که اعمال تحریم‌های شدید دولت ترامپ علیه ایران، حزب‌الله لبنان را دچار مشکل کرده است. همچنین اگر واشنگتن این گروه را به طور موثرتری هدف قرار دهد، می‌تواند بر تهران نیز فشار وارد کند.

این نشریه سیاسی و اقتصادی در گزارشی می‌افزاید: «تهران به حزب‌الله لبنان ـ که آمریکا آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده ـ سالانه مبلغی در حدود ۷۰۰ میلیون دلار کمک می‌کند. بودجه سالانه این گروه حدود یک میلیارد دلار بر‌اورد شده است. به نظر می‌رسد همزمان با فشار تحریم‌ها، تهران نیز پول کمتری در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهد.»

فارین پالیسی اما تصریح می‌کند که بعید به نظر می‌رسد تحریم‌های اعمال شده بر ایران، باعث ورشکستگی حزب‌الله شود، چرا که این گروه مبلغی معادل ۳۰۰ میلیون دلار در سال، و حتی بیش از این مبلغ، از طریق منابع مستقل، از جمله با فعالیت‌های غیرقانونی خارج از مرزهای خود درآمد حاصل می‌کند.

در این گزارش آمده است که حزب‌الله لبنان و متحدان آن در تجارت پرسود کوکائین در آمریکای لاتین، کارتل‌هایی را در اختیار دارند که برایشان خدمات پولشویی مطمئن فراهم می‌کنند.

به نوشته فارین پالیسی تا زمانی که دولت ترامپ برای این‌گونه درآمدهای حزب‌الله ایجاد مزاحمت نکند، آن‌ها دوام خواهند آورد. این گروه هم اکنون نیز نشان داده است که با وجود تحریم‌های سنگین علیه ایران، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، جامعه جهانی به تدریج تحریم‌های سنگین خود را بر تهران اعمال کرد تا مقامات ایران را به به سازش هسته‌ای وادار کنند. با وجود این، تحریم‌ها تاثیر چندانی بر توانایی حزب‌الله در تحکیم موضع خود در سیاست داخلی لبنان و ادامه جنگ در سوریه، نداشته است.

در واقع ایران با وجود تحریم‌ها، کمک‌های خود را افزایش داد و بودجه این گروه نیز در تمام آن سال‌ها رو به فزونی گذاشت؛ چرا که طی دو دهه پیش از آن، حزب‌الله منابع درآمدی خود را با نقشه‌های پولی غیرقانونی در آمریکای لاتین گسترش داده بود.

واشنگتن برای از میان بردن این تهدید تلاش منسجمی انجام نداده است. دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق آمریکا برای اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران از مسیر خود خارج نشود، عملیات هشت ساله «پروژه کاساندرا» را که با مدیریت اداره مبارزه با مواد مخدر ‌آمریکا آغاز شده بود و هدف آن مبارزه با فعالیت‌های حزب‌لله با کارتل‌های مواد مخدر بود، متوقف کرد.

دولت ترامپ قول داد که دوباره عملیات حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین را مد نظر داشته باشد ولی تاکنون هیچ تحریم یا تهدیدی علیه همدستان حزب‌الله در آمریکای لاتین انجام نشده است.

قریب به یقین، واشنگتن در راستای هدف قرار دادن حزب‌الله در آمریکای لاتین بیکار ننشسته است. از ژانویه سال ۲۰۱۷، وزارت خزانه‌داری آمریکا شماری از رهبران، ماموران و همدستان حزب‌الله و منابع درآمدی آن‌ را تحریم کرده ‌است. وزارت دادگستری ایالات متحده نیز حزب‌الله را یکی از پنج سازمان جنایتکار فراملی ارزیابی کرده که امنیت ملی این کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد. اکتبر سال گذشته نیز کنگره آمریکا، تحریم‌های جدیدی علیه این گروه وضع کرد که به رییس‌جمهوری اختیارات بیشتری در راستای پیگری‌ فعالیت‌های اقتصادی آن می‌داد.

علاوه بر این، پی‌گیری‌ مداوم عملیات حزب‌الله در آمریکای لاتین نتایج مهمی به دست می‌دهد. دولت ترامپ تاکید کرده است که رییس اطلاعات سابق ونزوئلا، هوگو کاروایال، به زودی اطلاعات ذی‌قیمتی را درباره فعالیت‌های غیرقانونی حزب‌الله در نیم‌کره غربی، در اختیار ایالات متحده قرار خواهد داد.

فارین پالیسی نوشته است: «رابطه غیر شفاف میان ونزوئلا، ایران و حزب‌الله در دوران تصدی هوگو کاروایال گسترش یافت. او آوریل گذشته، در اسپانیا دستگیر شد و در حال حاضر در انتظار استرداد به آمریکاست تا برای اتهامات مربوط به مواد مخدر ـ که پرونده آن در سال ۲۰۱۱ گشوده شد ـ محاکمه شود. هرچند، مقام‌های قضایی آمریکا نیازی نمی‌بینند تا منتظر افشاگری‌های کاروایال شوند؛ آن‌ها برای ضربه زدن به نقشه‌های مربوط به پولشویی حزب‌الله در آمریکای لاتین هم‌اینک کار خود را آغاز کرده‌اند.»

این گزارش می‌افزاید: «با تکیه بر منابعی که گاهی اوقات باورنکردنی به نظر می‌آیند، شواهد مستندی در مورد شبکه‌های مالی غیرقانونی حزب‌الله در دسترس قرار گرفته‌است. یکی از آن‌ها آیمان جوما، سرکرده یکی از برنامه‌های بزرگ پولشویی حزب‌الله است که اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در تحقیقات خود آن را بخشی از پروژه کاساندرا می‌داند.»

این اداره معتقد است که جوما، با به‌کارگیری یک بانک لبنانی ـ کانادایی و یک شبکه تجاری بسیار بزرگ، ماهانه ۲۰۰ میلیون دلار برای کارتل‌های مواد مخدر کلمبیا و مکزیک پولشویی می‌کند. این تحقیقات در سال ۲۰۱۱ منجر به محکومیت جوما و متعاقب آن اعمال یک سری اقدامات جریمه‌ای علیه بانک لبنانی ـ کانادایی و یک سری فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با ماشین‌های مستهلک در ایالات متحده آمریکا شد.

شبکه‌ای که جوما به راه انداخته بود به صورت غیرقانونی شرکت‌های آمریکایی را برای خرید ماشین‌های مستهلک به کار می‌گرفت تا آن‌ها را در آفریقای غربی به فروش رساند؛ و این، بخشی از دستگاه پولشویی پول‌های مواد مخدر بود که به کارتل‌ها بازمی‌گشت.

اکنون جوما در انتظار حکم خود در ایالات متحده آمریکاست. در سال ۲۰۱۷، او داوطلب شد تا با ارائه اسنادی از صدها معامله اقتصادی و تجاری میان لبنان و ونزوئلا پرده بردارد. این اسناد شامل نام‌ و جزییات شخصی صاحبان شرکت‌ها، شماره حساب‌های بانکی و سایر اطلاعاتی است که شبکه او را به خوبی به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که این شبکه تا کجا می‌تواند پیش رود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More