شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عملیات هوایی ناتو به کارگاه‌های تولید تریاک طالبان

 

نیروهای افغان و آمریکایی عملیات مشترکی را برای نابودی کارگاه‌های تولید تریاک آغاز کردند تا منابع مالی گروه‌های شورشی را از بین ببرند.

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده کل ناتو در افغانستان در نشست خبری در کابل، ویدیویی از عملیات هوایی افراد تحت فرمانش به کارگاه‌های تولید مواد مخدر طالبان را به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد برخی از محلات مربوط به شورشیان منهدم می‌شود.

ژنرال نیکلسون گفت: "ما دیشب حملات هوایی در شمال هلمند انجام دادیم تا جایی را هدف قرار بدهیم که برای شورشیان طالبان مهم باشد؛ و به همین منابع مواد مخدر آنها را هدف قرار دادیم."

این جدی‌ترین اقدام دولت افغانستان و حامیان خارجی‌اش برای ضربه زدن به منابع مالی طالبان است که به ویژه شهرستان‌های سنگین، موسی قلعه، کجکی و نوزاد را هدف گرفته است.

ژنرال شریف یفتلی، رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان که در کنار ژنرال نیکلسون حضور یافته بود نیز تاکید کرد که مبارزه دولت افغانستان با اقتصاد مرتبط با مواد مخدر جدی است.

هلمند بیشترین مقدار مواد مخدر افغانستان را هر ساله تولید می کند و شورشیان طالبان بیشترین سود را از آن می برند.

سازمان ملل متحد به تازگی گزارش داده که تولید تریاک در افغانستان امسال رکورد تازه‌ای ثبت کرد و نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد افزایش داشت.

ساعتی پیشتر از آن، کاخ ریاست جمهوری أفغانستان در بیانیه خبری نوشت: "

صلح و ثبات در افغانستان، نیازمند مبارزۀ جدی با اقتصاد جرمی، تولید و ترافیک مواد مخدر است که مواد مخدر یکی از منابع عمدۀ مالی جنگ و تروریزم محسوب می شود"

به گفته دفتر سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور :" حکومت افغانستان با توسل به این رویکرد که بدون مبارزه با اقتصاد جرمی، تأمین صلح و ثبات دشوار خواهد بود، تصمیم و تدابیر جدی را برای هدف قراردادن منابع پروسس مواد مخدر روی دست گرفته است تا همۀ مراکز پروسس و تجارت مواد مخدر در کشور، محو گردد".

حکومت افغانستان می‌گوید که جنگ کنونی، جنگ مواد مخدر و منابع اساسی مالی طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی به شمار می‌رود و تروریست‌ها با استفاده از آن به فعالیت می‌پردازند، اما کارزار محو مواد مخدر یکی از اهداف استراتژیک حکومت افغانستان است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More