شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عملیات ترکیه در قندیل کردستان عراق؛ دفاع از امنیت ملی یا شوی انتخاباتی؟

 

چندین هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان در ترکیه در ۳ تیر (۲۴ ژوئن) علائمی وجود دارند که خبر از احتمال عملیات قریب‌الوقوع ارتش ترکیه علیه مواضع پ.ک.ک در کوه‌های قندیل در اقلیم کردستان عراق می‌دهند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه این هفته در سخنانی گفت: «قندیل دیگر برای ما یک هدف دوردست نیست». او با تاکید بر اینکه مسئله خود عملیات نیست، بلکه زمانبدی برای آن است وعده داد که در آینده نزدیک کو‌ه‌های قندیل به صورت مکانی امن برای ترکیه درخواهد آمد.

به گزارش بی بی سی ترکی در ۱۶ خرداد، در سخنانی مشابه بکیر بوزداغ،  سخنگوی دولت و معاون نخست‌وزیر ترکیه خبر داد که ترکیه «هرلحظه» ممکن است وارد قندیل شود.

همچنین سخنان روزهای گذشته رجب طیب اردوغان که «ما در عفرین پیروز شدیم، حالا نوبت قندیل است» را می‌توان دال به احتمال آغاز عملیاتی در قندیل در روزهای منتهی به انتخابات تعبیر کرد.

همزمان با نزدیک‌تر شدن زمان انتخابات ۳ تیر، مسئله عملیات در شمال عراق در میتینگ‌های انتخاباتی حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) بیشتر مطرح می‌شود و بیشتر مقامات وعده از عملیاتی نظامی می‌دهند که ممکن است «هرلحظه» برای تصرف «قندیل» (پایگاه پ ک ک در شمال عراق) آغاز شود.

 

ستون‌نویس ینی شفق: پرچم ترکیه را تا روز انتخابات در قندیل برخواهیم افراخت

در همین راستا، ابراهیم کاراگول، سردبیر بخش روابط بین‌الملل روزنامه ینی‌شفق نزدیک به حزب حاکم ترکیه، در مقاله‌ای به تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ با عنوان «آن پرچم تا ۲۴ ژوئن در قندیل برافراشته می‌شود» مدعی شد مسائل مربوط به منطقه‌ای که در «شمال خطی که حلب را به موصل وصل می‌کند» قراردارد، مسائل داخلی ترکیه است. کاراگول می‌افزاید در آن منطقه وجود «هر تروریستی که از خارج مورد حمایت است» تهدیدی برای ترکیه است و هیچ سازمان، دولت و یا قدرت خارجی نمی‌تواند مانع هرگونه عملیاتی شود که ترکیه در این منطقه در راستای حق دفاع مشروع از خودش انجام خواهد داد. او می‌گوید ما باید منطقه میان شرق مدیترانه تا ایران را «پاکسازی» کنیم، چنانکه عفرین را پاک‌سازی کردیم.

 

واکنش نماینده حزب مخالف «ج ه پ»: ۱۶ سال وارد قندیل نشدید، ۱۶ روزه وارد می‌شوید؟

در نظر مخالفان حزب حاکم ترکیه گفتمان مذکور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری با هدف تحریک «احساسات ملی‌گرایانه» و برای جمع کردن رای انجام می‌شود. مخالفان می‌گویند حضور نظامی ترکیه در اطراف قندیل حضور جدیدی نیست و ارتش ترکیه از اسفند-فروردین امسال در شمال قندیل از زمین و هوا عملیات انجام داده است و اطلاعات و عکس‌های مربوط به آن را در حساب توئیتری خود منتشر کرده است.

اوزگور اوزل، سرگروه نمایندگان حزب جمهوریخواه مردم در مجلس در واکنش به خبر احتمال عملیات با کنایه گفت کسانی که ۱۶ سال در قدرت‌اند ولی وارد قندیل نشده‌اند حالا می‌خواهند در این ۱۶ روز مانده به انتخابات وارد قندیل شوند؟ او معتقد است این گفتمان برای جمع کردن رای است.

اوزل می‌گوید حزب حاکم پذیرفته در حالت عادی نمی‌تواند برنده انتخابات شود و به بازی با افکارعمومی برای جلب رای نیاز دارد: «سربازها را جلو می‌اندازیم، بلکه منفعتی برای رای آوری در انتخابات نصیب‌مان شود».

 

واکنش نماینده حزب مخالف «ه د پ»: امیدشان برای رای آوری به اجساد است

به گزارش بی بی سی ترکی، سزایی تمل، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه د پ) نیز از گفتمان آک پارتی در مورد قندیل در آستانه انتخابات انتقاد کرده و گفته است: «کسانی که امروز حقوق مردم کرد را غصب می‌کنند و هم در کمپین‌های انتخاباتی خود می‌گویند مسئله کرد (Kürt sorunu) وجود ندارد، در آستانه ۲۴ ژوئن [روز انتخابات] دم از جنگ می‌زنند». تمل می‌افزاید این افراد قندیل را درمحاسبات انتخاباتی خود وارد می‌کنند و در واقع بر روی جنازه‌ها برای کسب رای حساب می‌کنند، اما غافل‌اند که «هر مرگی مرگ ماست و هر دردی درد ما و هر مادری مادر ماست».

 

حزب مخالف «ایی پارتی»: این شوی انتخاباتی است

آیتون چیرای، سخنگوی حزب تازه تاسیس و ملی‌گرای «ایی پارتی» که توسط مرال آکشنر در انشعاب از حزب دست راستی «م ه پ» در ماه‌های گذشته تاسیس شد، در پیامی در حساب توئیتری خود نوشته است بی‌شک ما طرفدار همه نوع مبارزه با تروریست‌ها هستیم، اما حس من و نیز گفتار حزب حاکم نشان می‌دهد که صحبت از عملیات فوق یک شوی انتخاباتی است. او می‌افزاید: «قندیل خالی شده است. در حال حاضر عناصر پ ی د/ پ ک ک در بخش شرقی فرات مستقر هستند و آموزش نظامی کلاسیک دریافت می‌کنند، ولی آک پارتی با شرق فرات کاری ندارد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More