شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عملیات «روبیکون»، رمزگشایی از پیام‌های دولت ایران و ده‌ها کشور دیگر

روزنامه «واشنگتن پست» و دو شبکه تلویزیونی زد.دی.اف آلمان و اس.آر.اف سوئیس به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد شرکت سوئیسی «کریپتو» برای دهه‌ها به‌عنوان یک شرکت «پوششی» در خدمت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و آژانس اطلاعات آلمان فدرال بوده است. این شرکت فن‌آوری، تجهیزات مربوط به رمز‌گذاری پیام‌های دولتی در اختیار ده‌ها کشور از جمله ایران قرار داده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌‌‌شنبه بیست‌ودوم بهمن‌ماه در گزارشی نوشت که دولت سوئیس در حال بررسی این گزارش‌ها است. در ماه میلادی گذشته، مقام‌های قضایی سوئيس، یک قاضی پیشین دیوان عالی این کشور را برای بررسی و ارزیابی فعالیت‌های شرکت كریپتو روشن شدن موضوع منصوب کرده‌اند. قاضی اوبرهولتزر قرار است تا پایان ماه ژوئن نتایج تحقیقات خود را در اختیار مقام‌های دولتی قرار دهد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تجهیزات رمزگذاری این شرکت که در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بوده علاوه بر این به شمار زیادی از کشورها از جمله در آمریکای جنوبی و نیز هند، پاکستان و عربستان سعودی فروخته شده است. شرکت «کریپتو» دو سال پیش در سال ۲۰۱۸ منحل شده است با این حال شرکت جایگزین، تمامی گزارش‌های مرتبط با همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و آلمان را رد کرده است.

بنابر گزارش‌ها، چین و روسیه در زمره کشورهایی هستند که هیچ‌گاه مشتری شرکت «کریپتو» برای رمزگذاری پیام‌های خود نبوده‌اند.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی که روز سه‌شنبه در این ارتباط منتشر کرد به این نکته اشاره می‌کند که نخستین‌بار گزارش‌هایی از وجود چنین ارتباطی در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و به‌دنبال آن چندین کشور خریدهای خود را از این شرکت سوئیسی متوقف کردند اما دولت ایران برای چندین سال به خریدهای خود ادامه داد.

به‌نوشته واشنگتن‌پست دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در طول جنگ ایران و عراق، در حدود ۱۹هزار پیام رمزگذارش شده ایران را بازخوانی کرد‌ه‌اند. این میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد کل پیام‌های مخفیانه دولت ایران در آن مقطع زمانی بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود اشاره می‌کند که در سال ۱۹۹۲ یکی از کارکنان شرکت سوئیسی کریپت برای ۹ ماه در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت می‌شود اما بنابر گزارش‌ها خریدها و قراردادهای دولت ایران با این شرکت سوئيسی کماکان در سال‌های بعد هم ادامه داشته است.

رویترز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در گزارش خود اشاره می‌کند که مقام‌های دولتی چهار کشور بریتانیا، اسرائيل، سوئد و سوئيس، نه تنها از انجام عملیات «روبیکون» و رمزگشایی از پیام‌های محرمانه ده‌ها دولت مطلع بوده‌اند، بلکه به برخی از اسناد به دست آمده نیز دسترسی داشته‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More