شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اعلان وضعیت اضطراری در سودان؛

عمر البشیر کابینه موقت معرفی کرد

 

با شدت گرفتن اعتراض‌های عمومی علیه عمر البشیر رییس‌جمهوری سودان، او ضمن اعلام وضعیت اضطراری یکساله در این کشور و انحلال دولت مرکزی و مجلس اقدام، به معرفی کابینه موقت کرد.

بشیر روز جمعه سوم اسفند، همچنین از مجلس خواست اعمال اصلاحات در قانون اساسی را با هدف قادر کردن او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق بیندازد.   

بشیر که از سی سال پیش تاکنون ریاست جمهوری سودان را بر عهده دارد اعلام کرد برای آرام کردن اوضاع کشور باید «اقدام‌های قاطع اقتصادی» اتخاذ شود. او در این باره توضیح بیشتری نداد.

بشیر همچنین خطاب به مخالفان خود گفت: «اینجانب صادقانه از نیروهای مخالف که هنوز خارج از مسیر آشتی ملی‌اند دعوت می‌کنم جلو بیایند و در گفتگوها برای حل معضلات فعلی کشورمان مشارکت کنند.»

بشیر در کابینه موقت خود، وزای فعلی دفاع، امور خارجه و دادگستری را بدون تغییر ابقا کرده است.

تظاهرات ضددولتی در سودان از ۲۸ آذر گذشته در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و کمبود نقدینگی در کشور آغاز شد اما به سرعت جنبه اعتراض به حکومت بشیر به خود گرفت.

گزارش‌های غیررسمی می‌گویند دستکم ۶۰ نفر در اعتراضات این کشور کشته شده‌اند اما نهادهای رسمی تنها کشته شدن ۳۲ نفر را تایید می‌کنند.

قبل از سخنرانی بشیر، نیروهای امنیتی در خارطوم، پایتخت این کشور، با شلیک گاز اشک‌آور تظاهرات چند صد نفری را پراکنده کردند.

اما در شهر اُمدورمان، معترضان خشمگین فریاد «آزادی» سر داده و با آتش زدن لاستیک یکی از معابر اصلی را مسدود کردند. نیروی انتظامی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده و به تعقیب معترضین در خیابان‌ها پرداخت.

یکی از مهم‌ترین گروه‌های مخالف موسوم به «نیروهای وفاق ملی» اعلام کرد اعلام وضعیت اضطراری از سوی بشیر منجر به تشدید ناآرامی خواهد شد. این گروه در بیانیه خود اعلام کرد: «حکومت برای مقابله با انقلاب مردمی ما اعلام وضعیت اضطراری کرده است. ان‌شا‌ء‌الله که انقلاب ما تا تحقق اهدافمان و سرنگونی حکومت متوقف نخواهد شد.»

گروه اصلی سازمان‌دهنده اعتراضات در سودان خواستار ادامه اعتراضات شد. این گروه در بیانیه‌ای گفت: «مطالبات این انقلاب مشخصند...قبل از هر چیز این حکومت و سردمدارانش و نهادهای سرکوبگر باید کناره‌گیری کنند.

دو هفته قبل از شروع اعتراضات، اصلاح قانون اساسی سودان به نفع ریاست جمهوری مجدد بشیر در سال ۲۰۲۰ مورد تصویب اکثریت نمایندگان مجلس قرار گرفت. اما یک هفته بعد از این تصمیم، کمیسیون بررسی اصلاحات قانون اساسی در مجلس سودان، اعلام کرد بررسی موضوع را تا مدت نامعینی به تعویق انداخته است.

بشیر در کودتای نظامی سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید. این ارتشی سابق دارای گرایش‌های تند اسلام‌گرایی در انتخابات سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ به مدد تغییر قاتون اساسی در پی امضای توافقنامه صلح با شورشیان پیروز شد. در پی این توافق صلح، کشور مستقل سودان جنوبی تشکیل شد.

بشیر به اتهام سازماندهی نسل‌کشی در منطقه دارفور تحت تعقیب دیوان کیفری بین‌المللی است. در لیست کشورهای حامی تروریسم که از سوی آمریکا تهیه شده، نام سودان نیز همچنان باقی است.

بشیر معترضین به حکومت داری خود را «عوامل بیگانه» توصیف کرده و تاکنون نشانی از تمایل برای کناره‌گیری از قدرت از خود بروز نداده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More