شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین الملل حکم اعدام احمدرضا جلالی را محکوم کرد

 

عفو بین الملل روز سه شنبه ۲۱ آذر، از  جمهوری اسلامی درخواست لغو فوری حکم اعدام احمد رضا جلالی،(پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد) را کرد.

در پی انتشار خبر صدور حکم اعدام احمدرضا جلالی، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که وی، پس از «شکنجه‌های روحی» و «اعتراف» به اعمالی که مرتکب نشده، در «دادگاهی ناعادلانه» محاکمه شده است.

به گزارش وبسایت خبری عفو بین‌الملل، فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل،ضمن اشاره به اینکه «احمدرضا جلالی در دادگاهی کاملا غیرمنصفانه و ناعادلانه به اعدام محکوم شده است، تاکید کرد: « حکم اعدام این پژوهشگر حاکی از آن است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، همچنان عزم جدی برای استفاده از مجازات اعدام دارند و به طور  کاملا تحقیر‌آمیزی به اجرای قانون می‌نگرند.»

به گزارش عفو بین‌الملل و به نقل از یکی از وکلای وی، در حکم آقای جلالی آمده است :«او بادولت اسراییل همکاری می‌کرده و این کشور در گرفتن اجازه اقامت درسوئد به وی کمک کرده است.»

فیلیپ لوتر، همچنان تاکید کرده است: «هیچ مدرک و شواهدی که نشان دهد آقای جلالی به جز پژوهش دانشگاهی به کار دیگری مشغول بوده، ارایه نشده است.»

این مقام عفو بین‌الملل از مقام های ایرانی درخواست کرده که «او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند و همه اتهامات وارده را لغو کنند.»

به گزارش خبرگزاری میزان، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، دوم آبان ۱۳۹۶اعلام کرده بود که جلالی «با بیش از هشت افسر اطلاعاتی موساد جلسات متعدد برگزارکرده و اطلاعات مرتبط با فعالیت سایت‌های نظامی، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از اطلاعات حساس دیگر را به  ازای دریافت دستمزد و اخذ اقامت در کشور سوئد به افسران اطلاعاتی موساد انتقال داده است».

وی گفته بود: «یکی از اقدامات محکوم‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی‌نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای از جمله شهید شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده است.»

اتهام این پژوهشگر ایرانی  مقیم سوئد از سوی دادگاه انقلاب به ریاست  قاضی صلواتی «افساد فی‌الارض» و«همکاری با دول متخاصم»اعلام شده است.

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه «پیه مونتو» ایتالیا اخذ کرده است و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزندش ساکن کشور سوئد شدند.

محمد رضا جلالی، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More