شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عطا محمد نور، استاندار «مستعفی» بلخ، دولت مرکزی را به چالش کشید

عطا محمد نور، از رهبران مجاهدین افغانستان که به‌تازگی از مقام استانداری بلخ برکنار شده است، انتقادهای تندی به محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری آن کشور وارد کرد و گفت که از قدرت کنار نمی‌رود. آقای نور، خود پیش‌از این، از جایگاهش استعفا داده بود، اما حالا که استعفای او پذیرفته شده است، او حاضر نیست فرمان ریاست‌جمهوری افغانستان را بپذیرد.

آقای نور که در مراسم گرامی‌داشت سالگرد «شهادت عبدالقادر ذبیح‌الله»، از فرماندهان جمعیت اسلامی در بلخ سخنرانی می‌کرد، خود را یکی‌از ستون‌های مشروعیت دولت وحدت ملی افغانستان خواند و گفت که رئیس جمهوری، صلاحیت برکناری او را ندارد.

استاندار «مستعفی» بلخ، در ادامه سخنان خود، هشدار داد: «ولایت بلخ برای عطا محمد نور، چیز بسیار کوچکی است. کسی نمی‌تواند مرا با مکتوب (نامه/حکم) برکنار کند. ما در وضعیتی هستیم که باید از حقوق مردم دفاع کنیم و دفاع می‌کنیم. صلاحیت ندارید که مرا استفعا دهید (برکنار کنید). یک قدم پیش بیایید، ده قدم پیش می‌آیم. من مامور بادآورده نیستم. لطفاً اشتباه نکنید».

او با اشاره به اشرف‌غنی گفت: «هر خصومتی که با من می‌کند، حقش است. مخالفش بودم. علیه تیمش کار می‌کردم، ضدش حرف هم زدم. بعد از حکومتش هم خلاف حکومتداری‌اش حرف زدم. خوب می‌فهمد که من کیستم. تصمیم (محکم) دارم. پایم هم نمی‌لرزد و در سیاست هم کسی نیستم که مرا بازی داده بتوانند (فریب بدهند)».

آقای نور، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان را نیز «مار در آستین» خواند و در انتقاد از او گفت: «اشتباه کردم که او را نامزد دادم. حرف ما درباره مار آستین است. انتقاد تند از عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و کوتاهی او داریم. او  ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند‌ و در نیمه‌راه روان می‌کند؛ هرچند که از تیم ما و رفیق ماست».

عطا محمد نور همچنین با اشاره به مبارزاتش علیه شوروی سابق گفت که همراه با یارانش، کشور را از تجاور شوروی نجات داده است، اما شهروندان افغان که زندگی راحتی در غرب داشتند، آمده‌اند و قدرت را از آن‌ها گرفته‌اند. او با اشاره به رهبران تکنوکرات افغانستان، گفت: «تو خسیس (فرومایه) آمده‌ای و به قدرت تکیه زده‌ای. ما دفاع را فرض دانستیم و جان خود را سپر کردیم. ما وطن را آزاد کردیم؛ اما شما دزدها آمدید تا بر ما آمریت کنید و بگویید ما حق نداریم؟»

آقای نور افزود: «یا از حقوق شما دفاع می‌کنم، یا خونم را پای حقتان فدا خواهم کرد».

عطا محمد نور البته در میان انتقادهای بی‌پایان، راه مذاکره را نیز باز گذاشت. او گفت که بن‌بست درباره سرنوشت او، از راه مذاکره حل می‌شود.

آقای نور تاکید کرد که به هرگونه تصمیم‌گیری حزب جمعیت اسلامی گردن می‌نهد؛ حتی اگر جمعیت اسلامی، تصمیم به برکناری و سبکدوشی او بگیرد.

یکی مشاوران اشرف‌غنی، در رابطه با سخنان آقای نور، به ایران‌اینترنشنال گفت که «عصر گانگستری تمام شده است».

اما ازسوی دیگر، یکی از مشاوران آقای نور به ایران‌اینترنشنال گفت: «والی جدید، روی صندلی خود را نخواهد دید. اگر دولت مرکزی سازش کند، شاید آقای نور کوتاه بیاید؛ اما او تسلیم زور نمی شود».

آقای نور توانسته است به حمایت‌هایی در مناطق مختلف افغانستان دست یابد.

محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری افغانستان، این هفته در فرمانی، «استعفای» آقای نور را پس‌از ۱۳سال حاکمیت در بلخ، پذیرفته است. اما آقای نور می‌گوید که او استعفا نداده است.

هارون نجفی‌زاده، خبرنگار ارشد ایران‌اینترنشنال که سخنرانی آقای نور را دنبال کرده است، می‌گوید: «رویارویی بی‌پرده عطا محمد نور و اشرف غنی، با رد پیشنهاد حزب جمعیت اسلامی افغانستان، وارد مرحله تازه‌ای شده است. دو سیاستمدار که موضوع را برای خود حیثیتی کرده‌اند، یکدنده بر موضع خود پافشاری دارند. عطا محمد نور، تازه‌ترین موضع خود را در مزارشریف اعلام کرد و در برابر دولت مرکزی عقب‌نشینی نکرد. والی جدید همچنان معلق است. اگر آقای نور بتواند مدتی مقاومت کند و اجازه ندهد والی جدید جایگزین او شود، دست بالا را خواهد داشت؛ اما اگر او عقب‌نشینی کند، ضربه محکمی به وجهه و جایگاه سیاسیش وارد خواهد شد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More