شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عربستان‌ سعودی نمایشگاه تسلیحات ایرانیِ ساقط‌‌‌شده را در جده برگزار کرد

عربستان سعودی،‌ هم‌زمان با نشست شورای همکاری خلیج‌ فارس و سازمان همکاری اسلامی،‌ تعدادی از تسلیحات نظامی ساقط‌شده را که گفته می‌شود متعلق به ایران است و شورشی‌های حوثی در حمله به تاسیسات نفتی این کشور استفاده کرده‌اند در جده به نمایش گذاشت.

به گزارش رسانه‌های سعودی،‌ این نمایشگاه با عنوان «حقیقت در دقیقه» و در محل فرودگاه «شاه‌ عبدالعزیز» شهر جده برای رهبران و نمایندگان ۵۶ کشور مسلمان که به نشست مکه دعوت شده‌اند برگزار شده است.

در این نمایشگاه، تعدادی از پهپادهای ساقط‌شده،‌ موشک‌ها،‌ قایق و تجهیزات نظامی که در حمله‌های اخیر به عربستان‌ سعودی استفاده شده‌اند به نمایش درآمده است.

رسانه‌های سعودی اعلام کردند که این تجهیزات نشان‌دهنده دست‌ داشتن ایران در حملات مجرمانه علیه این کشور است. این نمایشگاه همچنین تعدادی از موشک‌های ایرانی به‌کار‌رفته در حمله به عربستان‌سعودی در سال‌های اخیر را نمایش می‌دهد.

در این بخش،‌ موشک قیام، که در ۵ فروردین ۱۳۹۷ برای حمله به ریاض و همچنین در سال ۹۵ برای حمله به مکه استفاده شد، به نمایش در‌آمده‌ است. همچنین، پهپادهای ایرانی ابابیل/قاصف و راصد، ‌راکت‌های موشکی،‌ ضدزره دهلاویه و همچنین قایق‌های کنترل از راه دور و دوربین‌های چشمی ساخت ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این نمایشگاه را وزارت دفاع و مرکز رسانه و ارتباطات وزارت خارجه این کشور به‌طور مشترک برپا کرده‌اند. اطلاعات این نمایشگاه به زبان‌های مختلف به رهبران کشورهای مسلمان ارائه شد.

پیش‌تر،‌ ملک سلمان،‌ پادشاه عربستان‌ سعودی، از کشورهای عربی دعوت کرده بود برای بررسی مسائل منطقه، در دو جلسه اضطراری در مکه گرد هم آیند، که با اجلاس سران عضو سازمان همکاری اسلامی مصادف شد.

او در سخنرانی افتتاحیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در شهر مکه گفت: «حملات پهپادی به ایستگاه‌های پمپاژ نفت عربستان سعودی به دست گروه‌های تحت حمایت ایران انجام گرفت.» همچنین، ابراهیم عساف، وزیر امور خارجه، و عادل‌ الجبیر،‌ وزیر مشاور در امور خارجه،‌ ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند.

در بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس نیز «خرابکاری‌های ایران» در منطقه محکوم شده است.

هم‌زمان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، که برای دیدار با مقام‌های امارات‌ متحده‌ عربی به این کشور سفر کرده است، گفت حمله به نفتکش‌های امارات در بندر فجیره نیز کار ایران بوده است. او از ارسال مدارک و شواهد به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد.

با این حال، وزارت امور خارجه ایران ادعاهای عربستان‌ سعودی و موارد مطرح‌شده در بیانیه‌ شورای همکاری خلیج فارس را تکذیب کرده و «بی‌اساس» خوانده است. نماینده ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی هم با تکذیب ادعاهای عربستان‌ سعودی، گفت امیدوار است این نشست‌ها به وحدت منجر شود.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More