شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراق: ترامپ از ما برای زیر نظر گرفتن ایران مجوز نگرفته است

 

برهم صالح، رییس جمهوری عراق، گفت دولت آمریکا  برای استقرار نظامیان خود در این کشور با هدف آنچه دونالد ترامپ «زیر نظر داشتن ایران» بیان کرده، از دولت بغداد درخواست مجوز نکرده است. 

او روز دوشنبه گفت حضور نیروهای نظامی آمریکایی در عراق در چارچوب توافق بین دو دولت با ماموریت خاص مبارزه با تروریسم قرار می‌گیرد و تاکید کرد دولت آمریکا باید به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد.

ترامپ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس اعلام کرد بنا دارد نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق را با هدف زیر نظر داشتن فعالیت‌های ایران از آنجا خارج نکند.

ترامپ در این مصاحبه گفت: «ما برای بنا کردن پایگاه نظامی‌مان در عراق هزینه زیادی کردیم. فعلا هم قصد داریم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایل این که می‌خواهم پایگاه را نگه دارم این است که نیم‌نگاهی هم به ایران داشته باشم چرا که ایران واقعا معضل است.»

او در ادامه افزود: «فعالیت‌های نظارتی‌مان را همچنان ادامه می‌دهیم تا ببینیم احیانا آشوبی در کار نباشد، ببینیم آیا کسی به دنبال تولید سلاح هسته‌ای یا این چیزها هست یا نه و قبل از این که کاری کنند متوجه شویم.»

رییس‌ جمهوری عراق در واکنش به این اظهارات همتای آمریکایی خود گفت: «مسائل شخصی‌تان را سر عراق نریزید. آمریکا  یک ابرقدرت است...اما اولویت‌های سیاستی خود را این جا دنبال نکنید. ما در اینجا زندگی می‌کنیم.»

او تاکید کرد داشتن روابط خوب با ایران و دیگر کشورهای همسایه برای عراق «منافع اساسی» دارد.

افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا، دولت عراق را در وضعیت دشواری قرار داده است. عراق از سویی با ایران همسایه و دارای روابط رو به رشد است و از طرفی دیگر از متحدان منطقه‌ای آمریکا  به شمار می‌آید.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی و حتی پس از بر سر کار آمدن در ژانویه دو سال پیش ایران را متهم به تلاش برای تجهیز خود به سلاح هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای ناآرام منطقه از جمله عراق، سوریه و یمن کرده‌است. 

او در اولین اقدام موثر خود علیه جمهوری اسلامی، از توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شده بود خارج شد و تحریم‌هایی را که در چارچوب این توافق لغو شده بودند، مجددا اعمال کرد.

ترامپ معتقد است ایران مخفیانه به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی است و توافق هسته‌ای موسوم به برجام به طور کامل جلوی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران را نمی‌گیرد.

با این حال، او بارها مقام‌های ایرانی را به گفت‌وگوی مستقیم و بدون پیش‌شرط برای رسیدن به آنچه «توافق واقعی» می‌نامد دعوت کرده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی اما ترامپ را غیرقابل اعتماد توصیف کرده و هر گونه مذاکره با دولت آمریکا را مشروط به بازگشت آن به توافق برجام کرده‌اند.

مقام‌های عراقی از دولت آمریکا خواسته‌اند این کشور را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران معاف کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More