شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ایران از امروز سقفی برای تولید اورانیوم نخواهد داشت

عراقچی: دستورکار ایران خروج مرحله‌به‌مرحله از برجام است

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفت دستورکار کنونی جمهوری اسلامی «خروج مرحله‌به‌مرحله» از سند برجام است.

عراقچی شامگاه چهارشنبه ۱۸ اردی‌بهشت در گفت‌وگو با شبکه دوم تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: «جمهوری اسلامی ایران، خروج از برجام را در دستور کار قرار داده است؛ ولی به صورت مرحله‌به‌مرحله. به این معنا که آمادگی داریم که با انجام خواسته‌هایمان دوباره مرحله‌به‌مرحله برگردیم»

معاون وزیر خارجه ایران، سیاست فعلی جمهوری اسلامی را «فرصت دادن به دیپلماسی» توصیف کرد. به گونه‌ای که، به گفته او، طرف مقابل بتواند «قصورات» و کاستی‌های پیشین خود را جبران کند.

روز چهارشنبه شورای عالی امنیت ملی ایران به طور رسمی اعلام کرد که تعهدات جمهوری اسلامی در چهارچوب سند برجام کاهش می‌یابد.

معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی چهارشنبه‌شب خود درباره سطح کاهش تعهدات جمهوری اسلامی گفت:« در این مرحله، کاهش تعهدات هسته‌ای‌ ایران شامل ذخایر حساس هسته‌ای می‌شود. ین حساسیت دربرگیرنده تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ، سطح غنی سازی، راکتور اراک و سایت فردو است و اینها ستون‌های اصلی هستند و ما در مرحله اول یکی از اینها را که میزان ذخایر مقرر شده اورانیوم غنی شده و آب سنگین است را هدف قرار دادیم. به این معنا که دیگر از امروز به سقف تعیین شده در برجام برای تولید آن پایبند نیستیم.»

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه خود گفت که از امروز دیگر ایران سقفی برای تولید اورانیوم و آب سنگین برای خود قائل نیست. او گفت: «در سه سال و نیم گذشته ما هیچ وقت در تولید اورانیوم غنی شده یا آب سنگین متوقف نشده‌ایم و با شیوه‌های مختلف تولید ادامه داشته است؛ اما از امروز دیگر سقفی برای تولیدات خود نداریم.

عراقچی همچنین به طور ضمنی اعلام کرد که ایران پس از پایان مهلت دو ماهه ممکن است که درصد غنی‌سازی خود را افزایش دهد. به گفته معاون وزیر خارجه ایران: «بحث ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده مربوط به اورانیوم با غنای ۳/۵ درصد است. اگر ظرف دو ماه، خواسته ما محقق شود؛ بر می‌گردیم به شرایط قبل. اما اگر محقق نشود؛ گام دوم را در پیش می‌گیریم و گام دوم هم کاملاً روشن است!»

 

ممکن است از مهاجران افغانستانی بخواهیم ایران را ترک کنند

عباس عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مهاجران افغانستانی در ایران، گفت که درصورت محدودتر شدن منابع مالی ایران در اثر تحریم‌های آمریکا، ممکن است از مهاجران افغانستانی خواسته شود که این کشور را ترک کنند.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که «در حال حاضر بیش از سه میلیون شهروند افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که بر اساس برخی از برآوردها بیش از دو میلیون فرصت شغلی را در اختیار دارند و برآورد می‌شود که سالانه سه تا چهار میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌شود و آنها درآمدی را که در ایران کسب می‌کنند برای خانواده‌های خود در افغانستان می‌فرستند».

او همچنین با اشاره به هزینه‌های مربوط به دانش‌آموزان و دانشجویان افغانستانی و هزینه‌های دیگر مربوط به این مهاجران در ایران همچون خدمات درمانی، گفت که «وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت ایران به صفر برسد که البته این اتفاق نمی‌افتد ما مجبور هستیم که سیاست‌های ویژه‌ای برای اقتصاد خود اعمال کنیم و ممکن است در یک جا به یک نقطه‌ای برسیم که نتوانیم این هزینه‌ها را ادامه دهیم و در آن صورت ممکن است از خواهران و برادران افغانستانی خود بخواهیم ایران را ترک کنند».

عراقچی افزود: «بحران را در افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند نه ما و خودشان باید هزینه‌هایش را بپردازند نه ایران.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More