شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عراقچی: اروپایی‌ها خواهان دادن امتیاز به ترامپ برای نگه داشتن او در برجام هستند

 

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران معتقد است در چهار ماه آینده جمهوری اسلامی ایران با چالش‌های بیشتر و جدیدتری درباره برجام خواهد داشت .

او با بیان این که قطعا در ۴ماه آینده چالش‌های جدیدتری خواهیم داشت، گفت: ما هنوز هیچ جمع بندی مشخصی در اروپا نداریم برخی از آنها این ایده را دارند و  فکر می‌کنند اگر امتیازاتی به ترامپ در موضوعات غیر برجامی بدهند، می‌توانند او را در برجام نگه دارند که این یک سیاستی کاملا غلط است و حتما نتیجه معکوس خواهد داشت و ما این را به صراحت به اروپا هم گفته‌ایم . البته جمع‌بندی مشخصی در داخل اروپا نسبت به این موضوع هم وجود ندارد.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه ۲۲ دی ماه ، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را برای سه ماه دیگر تمدید کرد. اما وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ، تحریم‌های جدیدی را که مربوط به توافق هسته‌ای نیست، علیه توسعه برنامه و فعالیت‌های موشکی ایران و سرکوب تظاهرکنندگان مخالف جمهوری اسلامی،اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: « من نظرم درباره برجام را به صراحت اعلام کرده‌ام. این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است. علی‌رغم تمایل قوی‌ که به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هنوز این کار را انجام نداده‌ام.»

ترامپ تصریح کرد: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود. آماده همکاری با کنگره برای تهیه یک طرح فراحزبی درباره ایران هستم.»

عراقچی می‌گوید: اروپایی‌ها می‌دانند که اگر برجام را کنار بگذارند اعتبار خود را در جامعه بین‌الملل از بین می‌برند.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در طی سفر اخیر به آلمان با همتای خود راجع به موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی و برجام گفت‌وگوهای سیاسی شد.

عراقچی با بیان این که آلمان یکی از طرفهای اقتصادی و سیاسی مهم برای جمهوری اسلامی ایران است، افزود: بعد از برجام روابط ما با آلمان شکل گسترده تری به خود گرفته است..

عراقچی با بیان این که رایزنی های سیاسی بین ما و تمامی کشورها همیشه بوده و هست، خاطرنشان کرد: از سال گذشته رییس جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام و یا اصلاحش، در قدم اول خواستند شرایط را برای ایران سخت کنند تا ایران خودش از برجام خارج شود در قدم بعدی تلاش کردند که اروپاییان را راضی کنند که از برجام خارج شوند و بعد توپ را در زمین کنگره آمریکا انداختند که موفق نبودند. در طول یک سال گذشته کشورهای اروپایی مدافع برجام و در کنار جمهوری اسلامی ایران و در مقابله با آمریکا بودند.

وی با بیان این که در طول یک سال گذشته با اروپا مشورت‌های نزدیکی داشتیم ، گفت: ما نمیگوییم اروپا بین آمریکا و ایران، ایران را انتخاب می‌کند اما ما راجع به بحث برجام صحبت می‌کنیم. اروپاییان می دانند که اگر برجام را کنار بگذارند اعتبار خود را در جامعه بین‌الملل از بین می‌برند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More