شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبدالله گُل از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری ترکیه منصرف شد

 

رئیس‌جمهور پیشین ترکیه‌ اعلام کرده که او برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو نامزد نخواهد شد.

در پی انتشار اخباری در مورد احتمال ورود عبدالله گل به کارزار انتخاباتی علیه رجب‌‌‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی این کشور، عبدالله گل گفته که پیشنهاد حزب «سعادت» برای نامزدی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ،‌ گُل همچنین گفته که اگر یک اکثریت بالا از نامزدی او حمایت می‌کردند، او شاید به این درخواست جواب مثبت می‌داد.

پس از انتشار خبر احتمال نامزدی او، اعضای ارشد حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان، که عبدالله گل نیز عضو حزبش بود، نامزدی او را «خیانت به گذشته سیاسی‌اش» خواندند.

ناظران می‌گویند ممکن است عبدالله گل به دلیل این انتقادات از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شده است.

عبدالله گل، از بانیان حزب حاکم ترکیه، سِمت‌های نخست‌وزیری، وزیر خارجه و نیز رئیس‌جمهوری این کشور را برعهده داشته است. در صورت ورود او به انتخابات می‌توانست به رقیب جدی اردوغان بدل شود.

از طرفی دیگر، رجب‌طیب‌ اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه، با شروع کارزار انتخاباتی خود، حزب «جمهوری‌خواه خلق ترکیه» را به ارتباط با فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت متهم کرده است.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را مسئول کودتای نافرجام دو سال پیش در ترکیه می‌داند و خواهان استرداد او از آمریکا شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز شنبه در شهر ازمیر به طور غیررسمی کارزار انتخاباتی اش را برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام آغاز کرد.

ازمیر بطور سنتی پایگاه احزاب سکولار ترکیه است. آقای اردوغان که هنوز رسما نامزدی خود را اعلام نکرده، گفته است که ترکیه برای مواجهه با مشکلات اقتصادی و جنگ سوریه به یک ریاست جمهوری قوی‌تر نیاز دارد. انتخابات ترکیه قرار است روز سوم تیر ماه سال جاری برگزار شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More