شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عباس عراقچی در لندن: اگر بانک‌های جهانی با تهران معامله نکنند، ایران از برجام کنار می‌رود

 

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، صبح روز پنج‌شنبه سوم اسفند، طی سخنرانی در مؤسسه سلطنتی امور  بین‌الملل ( چتم هاوس)، اعلام کرد که «در صورتی که ایران از برجام نفع اقتصادی نبرد و بانک‌‌های جهانی با تهران معامله نکنند، جمهوری اسلامی از این توافق کنار می‌رود».

معاون وزارت امور خارجه ایران که روز چهارشنبه،‌ دوم اسفند برای دیدار با مقامات رسمی به بریتانیا سفر کرده است،‌ ضمن تاکید بر اهمیت توافق برجام، گفت: «هر بیانیه‌ای از طرف دولت آمریکا که بر ضد برجام باشد، برخلاف روح توافق مورد هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهان و بندهای ۲۸ و ۲۹ این توافق‌نامه است».

عباس عراقچی همچنین «برجام را از مساله موشکی» جدا دانسته و افزود: «اشتباه خیلی بزرگی است که برجام را به دیگر مسائل مثل سوریه، یمن، مسأله موشکی ایران و دیگر مسائل مرتبط کرد و این نه تنها مساله هسته‌ای را حل نمی‌کند، بلکه سایر موارد را نیز پیچیده‌تر می‌کند».

او افزود: «به دلیل اقدامات آمریکا در نقض برجام، ایران هنوز از این توافق بهره‌مند نشده است».

عراقچی در مورد ثبات در خاورمیانه نیز، با اشاره به این‌که «نگرانی و ترس از جنگ در همه جای منطقه احساس می‌شود»، تصریح کرد:«همه می‌دانند که ایران چقدر سخت در منطقه مبارزه کرده است و به این دلیل بود که داعش در منطقه نابود شد».

معاون سیاسی وزارت خارجه ایران افزود: «ایران معتقد است که هیچ راه‌حل نظامی برای حل مشکلات منطقه وجود ندارد و باید یک شورا برای مذاکرات رسمی و غیر رسمی در بین رده‌‌های بالای مملکتی میان کشورهای منطقه به وجود آید».

عراقچی همچنین گفت: «تصمیم‌گیری برای آینده منطقه خلیج‌فارس می‌تواند بر اساس منافع همگانی و بدون دخالت کشورهای دیگر صورت بگیرد».

عراقچی همچنین روز پنج‌شنبه  درمصاحبه‌ای اختصاصی با بی‌بی‌سی جهانی، موضوع جنگ در سوریه را «بسیار پیچیده» توصیف کرد و از تماس ایران با کشورهای سوریه، ترکیه و روسیه به منظور پایان دادن به «بحران انسانی» در غوطه شرقی خبر داد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که «نقش ایران در منطقه برای مقابله با تروریسم است و ایران جبهه جدیدی برای مقابله با اسرائیل تشکیل نداده»، افزود:‌«‌ایران به راه‌حل نظامی به منظور پایان دادن به بحران سوریه اعتقادی ندارد».

عراقچی همچنین در این مصاحبه ادعای هفته گذشته اسرائيل را مبنی بر سرنگونی یک پهپاد متعلق به ایران را رد کرده و آن را  متعلق به ارتش سوریه دانست.

عراقچی تصریح کرد: «تصور کنید اگر ایران در سوریه حضور نداشت،‌ نیروهای داعش اکنون در دمشق، شاید بیروت و جاهای دیگر حضور داشتند».

 

کامیار بهرنگ، خبرنگار ایران اینترنشنال از مقابل اندیشکده چتم هاوس درباره جزییات صحبت های آقای عراقچی و نکات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ ، می‌گوید :

 

سخنرانی عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در موسسه سلطنتنی امور  بین الملل (چتم هاووس) :

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More