شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در کنفرانس خبری نشست سه‌جانبه مسکو: خواست‌های آمریکا درباره برجام به نفع هیچ کس نیست

 

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در کنفرانس خبری «نشست مسکو برای سوریه» ، گفت که «درخواست آمریکا برای تغییر برجام برای مردم ایران غیرقابل قبول است» و به نفع هیچ کس نیست.

روز شنبه ۸ اردیبهشت، وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه پس از دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه در یک کنفرانس مشترک خبری شرکت کرده و بر راه‌حل سیاسی بر مبنای چارچوب «روند صلح سوچی» برای حل بحران سوریه تاکید کردند.

در این کنفرانس خبری، لاوروف گفت که چارچوب صلح سوچی برای حل بحران سوریه اهمیت حیاتی دارد. او همچنین بر اهمیت امداد انسانی در سوریه نیز تاکید کرد. لاوروف گفت صلیب سرخ سوریه به همراه دیگر سازمان‌های جهانی در رساندن کمک‌ها همکاری خواهند کرد.

ظریف در پاسخ به خبرنگاران در مورد نقش آمریکا در سوریه و نیز برجام گفت: «نقش آمریکا در منطقه مخرب است، آمریکا به تحریک اختلافات قومی پرداخته و سیاست‌های آمریکا باعث گسترش افراط‌گرایی شده است.»

ظریف همچنین با اشاره به تغییر سیاست آمریکا با روی‌کارآمدن دونالد ترامپ افزود:« آمریکا با روی کار آمدن ترامپ با یک توافق بین‌المللی مخالفت می‌کند در حالی که آمریکا خود بانی برجام بوده است، زیاده‌خواهی آمریکا نه برای ایران و نه برای دیگر اعضای برجام قابل قبول است.»

جواد ظریف همچنین با تاکید بر روند آستانه برای کاهش آلام مردم سوریه، گفت که دیگر کشورها نیز بدانند با حمله به حاکمیت سوریه نمی توان روند صلح را به پیش برد. ظریف همچنین گفت با پیگیری گفتگوهای «روند صلح آستانه» سعی در حل بحران سوریه خواهیم کرد.

او با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران هرگونه حمله شیمیایی و نیز حمله دیگر کشورها به این بهانه و با اهداف سیاسی را محکوم می کند، افزود که در چارچوب کنوانسیون منع سلاح شیمیایی باید با این موضوع برخورد شود.

ظریف با اشاره به حمایت سه کشور شرکت کننده در نشست مسکو از اصول مشترک شامل تمامیت ارضی، حاکمیت و نیز وحدت ملی سوریه گفت: «برای جامعه جهانی ضروری است در این شرایط برای بازسازی سوریه بشتابند و از آن برای اهداف سیاسی سود نجویند.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که ایران مایل به ایفای نقش سازمان ملل در حل بحران سوریه است و در این مورد گفتگوهایی در این نشست انجام شده است.  

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس خبری گفت زمینه سیاسی برای حل بحران سوریه مهم است. او ادامه داد که :«در این نشست امروز همه جنبه‌های بحران سوریه و نیز طرح آینده برای این کشور را بررسی کردیم». چاووش اوغلو با تاکید بر تمامیت ارضی سوریه افزود که ترکیه تاکنون ۴ هزار کیلومتر در منطقه را از تروریست‌ها پاکسازی کرده است.

اوغلوو همچنین گفت که «کمک به سوریه برای کاهش خشونت‌ها و نیز گسترش مناطق عاری ازدرگیری، از اهداف ماست.» او تاکید کرد که باید زمینه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ترکیه در شهر سوری منبج مداخله نظامی خواهد کرد، گفت:« ۲۵ درصد از این شهر در اختیار گروه‌های غیرقانونی است. کنترل بخشی از خاک سوریه توسط این گروه‌ها خطر امینتی برای ترکیه دارد.»

او با اشاره به مشکل فعالیت گروه کرد موسوم به «یگان‌های مدافعان خلق» و خطر آن را برای ترکیه، افزود که اقدامات برای بازگرداندن همه قلمروی سوریه به مردمش را با هم‌پیمانان مورد بحث قرار داده‌ایم، ترکیه بمباران مناطقی درسوریه برای حذف این گروه‌ها به عنوان یک گزینه را مدنظر قرار خواهد داد.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین در خصوص آینده سیاسی سوریه، بر نقش سازمان ملل در روند صلح تاکید کرد.

لاوروف نیز در پایان این کنفرانس خبری، با تاکید بر برنامه امدادرسانی به مردم سوریه، افزود:« ترکیه با ما در رساندن گروه‌های امداد به سوریه همکاری می‌کند. مدارک لازم برای عبور گروه‌های امداد از مرز صادر خواهد شد».

 

گزارشی از امید کشتکار:

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More