شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در پاسخ به ترامپ: احترام بگذار تا جواب بگیری

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در  یک پیام توییتری به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، واکنش نشان داد و نوشت که او  «به تحریک تیم-ب امیدوار به انجام چیزیست که اسکندر، چنگیز و بقیه مهاجمان در آن شکست خوردند.»

ترامپ یکشنبه شب در صفحه توییتر خود نوشته بود که اگر ایران به دنبال درگیری است؛ این امر به معنای «پایان رسمی ایران» خواهد بود. برخی از تحلیل‌گران این پیام ترامپ را به مثابه جدی‌ترین تهدید آمریکا در موقعیت کنونی ارزیابی کرده‌اند. ترامپ در پیام خود خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته بود: «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکنید».

ظریف هم واکنشی مشابه داشت و خطاب به ترامپ  نوشت که «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. سعی کن احترام بگذاری تا جواب بگیری.» او تاکید کرده که  «ایرانی‌ها هزاران سال پابرجا بوده‌اند در حالی که مهاجمان همگی نابود شدند. تروریسم اقتصادی و طعنه [درباره] نسل‌کشی کار ایران را یکسره نمی‌کند.»

منظور ظریف از تیم-ب، جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی کاخ سفید، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل و  محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی است. ظریف می‌گوید که سیاست‌های ترامپ در قبال ایران تحت تاثیر این افراد شکل می‌گیرد. 

همزمان با شدت‌ گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده یکشنبه   ۲۹ اردیبهشت در بخشی از گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت که او خواهان درگیری و جنگ نیست؛ اما در «موقعیت‌هایی به مانند ایران»، نباید گذاشت «آن‌ها» به سلاح اتمی دست پیدا کنند.

رییس جمهوری آمریکا گفت در «موقعیت‌هایی به مانند ایران»، تنها هدف این است که جلوی دست‌یابی «آن‌ها» به سلاح اتمی گرفته شود.

با این همه ترامپ در گفت‌وگوی یکشنبه‌شب خودش تاکید داشت که دنبال درگیری و جنگ نیست. او گفت جنگ نه تنها به اقتصاد ضربه می‌زند؛ بلکه خیلی بدتر، موجب کشتن انسان‌ها نیز می‌شود.

همزمان، ارتش عراق یکشنبه‌‌‌شب در اطلاعیه کوتاهی تایید کرد که در منطقه سبز بغداد، جایی که شمار زیادی از سفارت‌خانه‌های خارجی و مراکز مهم دولتی، از جمله سفارت‌ آمریکا قرار دارد؛ یک انفجار رخ داده است.

مقام‌های عراقی اعلام کردند که این انفجار در نتیجه شلیک یک موشک کاتیوشا از منطقه‌ای در جنوب بغداد رخ داده است، اما به عوامل احتمالی پرتاب این موشک، در نزدیکی سفارت آمریکا، هنوز اشاره‌ای نکرده‌اند. هیچ گروه یا سازمانی نیز تا کنون مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

بیل اوربان، سخنگوی سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در بیانیه‌ای ضمن تایید خبر انفجار در «خارج از سفارت آمریکا» در بغداد؛ گفت که به هیچ یک از نیروهای آمریکایی یا نیروهای ائتلاف خسارتی وارد نشده است. در بیانیه سنتکام آمده است که نیروهای امنیتی عراق در حال بررسی این حادثه و یافتن عوامل هستند.

پیش‌تر دو گروه شیعه عراقی وابسته به جمهوری اسلامی، احتمال هرگونه حمله به مواضع یا منافع نیروهای آمریکایی در عراق را رد کرده بودند. روز جمعه گذشته، لیث الآذری، از رهبران عصائب اهل الحق، از گروه‌های شیعه نزدیک به سپاه پاسداران ایران، ادعاهای آمریکا مبنی بر تشدید تحرکات گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی را «جنگ روانی» توصیف کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More