شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف در دمشق؛ تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های سوریه، از جمله بشار اسد رییس‌جمهور این کشور، به دمشق سفر کرده است.

او در بدو ورود به دمشق گفت: « تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و همه گروه‌ها هم باید به عنوان یک مجموعه در سوریه روند بازسازی را شروع کنند و آوارگان به خانواده‌های خود بازگردند و تروریست‌های باقی مانده در مناطقی چون ادلب پاک شوند و منطقه در اختیار مردم سوریه قرار گیرد.»

ظریف یکی از اهدف سفر خود را در پیش بودن اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه خواند و گفت «لازم است در این زمینه‌ها با دوستان سوری صحبت کنیم و سیاست‌های دستیابی به یک راه‌حل نهایی در سوریه از مسیر سیاسی که در آستانه مورد توجه قرار خواهیم داد را بررسی کنیم.»

بنا بر گزارش‌ها ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود، با بشار اسد رییس‌جمهور و عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه هم گفت‌وگو خواهد کرد. رسانه‌ها نوشته‌اند که «رایزنی درباره تحولات سوریه» مهم‌ترین محور گفت‌وگوی ظریف با مقام‌های سوری است.

این دومین سفر اعضای دولت ایران به سوریه در روزهای اخیر است. هفته گذشته نیز امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، به سوریه سفر کرده بود.

ایرنا، خبرگزاری وابسته به دولت، سفر ظریف را «تحولی بزرگ و رو به جلو برای آینده روابط سیاسی و دیپلماتیک» ایران و سوریه توصیف کرد و نوشت: «سوریه هم اینک در آستانه پیروزی کامل بر تروریسم است و همین امر سبب شده تا این کشور مرحله جدیدی را آغاز کند و سفر رسمی ظریف به دمشق گامی جدید در روابط پسابحران در ابعاد مختلف به ویژه سیاسی محسوب می شود. سفر مقامات کشورمان به سوریه از ماه ها قبل شتاب بیشتری به خود گرفته است که تاکنون وزرای دفاع و راه و شهرسازی برای قراردادهای مهم نظامی و افتصادی به این کشور آمدند».

شب گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در دیدار با جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه، دیدار کرد و گفت اسراییل بر مخالفت با حضور نظامی ایران و متحدانش در سوریه، تاکید دارد. اسراییل بارها از روسیه و آمریکا خواسته مانع حضور نظامی ایران در سوریه شوند. پیش از این برخی مقام‌های روسیه اعلام کرده بودند که نیروهای ایرانی تا فاصله ۸۰ کیلومتری بلندی‌های جولان عقب رفته‌اند.

پیش از این امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، گفته بود که با وجود فشارهای آمریکا برای خروج از سوریه حضور نظامی ایران در آن کشور ادامه خواهد یافت. ایرنا نیز به نقل ازابوالقاسم علی‌نژاد، وابسته نظامی ایران در سوریه، نوشته بود: «ادامه حضور مستشاران ایران در سوریه بخشی از این قرارداد همکاریهای نظامی بین دو کشور است.»

 

سفر ظریف به سوریه در حالی انجام می‌گیرد که قرار است ۱۶ شهریور رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به تبریز بروند تا همراه با حسن روحانی در نشست سه جانبه ترکیه، روسیه و ایران در مورد بحران سوریه، گفت‌وگو کنند.





 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More