شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف درباره توئیت ترامپ: شگفت‌زده نشدیم

 

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، در پاسخ به توییت دونالد ترامپ، نوشت مقام‌های جمهوری اسلامی از این نوشته «شگفت‌زده» نشده‌اند، چرا که در ۴۰ سال گذشته سخنانی مشابه اما «شاید با ادبیاتی متمدن‌تر» را از مقام‌های آمریکایی شنیده‌اند.

وزیر امورخارجه ایران اول مردادماه در صفحه توییتر خود خطاب به ترامپ نوشت: «ما هزاران سال است که هستیم و شاهد سقوط امپراتوری‌های از جمله امپراطوری خودمان که بیشتر از عمر بعضی کشورها عمر کرد، بوده‌ایم. مراقب باش».

هم‌زمان بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت امورخارجه ایران، هم دولت آمریکا را به «ایران هراسی، ایران گریزی و ایران آزاری» متهم کرد و گفت رییس‌جمهوری آمریکا لازم است «در استفاده از مشاوران خود تجدیدنظر کند و باید مشاورانی را انتخاب کند که ایران را بشناسند».

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، بامداد دوشنبه خطاب به حسن روحانی نوشته بود که «هرگز آمریکا را تهدید نکن» در غیر این صورت به گفته او ایران با عواقبی مواجه خواهد شد که «کمتر کسی در طول تاریخ با آن مواجه شده است».

درگیری لفظی میان روحانی و ترامپ با واکنش‌های مختلفی در داخل دو کشور و همچنین جامعه بین‌الملل مواجه شده بود. از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، با اعلام این خبر که با ترامپ صحبت کرده، به نقل از رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «اگر ایران اقدامی منفی انجام دهد، چنان بهایی خواهد پرداخت که کشورهای اندکی قبل از این پرداخته‌اند».

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم به حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت عربستان از هر تحریمی در این زمینه استقبال می‌کند، چرا که به گفته او «رژیم ایران قوانین بین المللی را نقض کرده است».

هم‌زمان در ایران هم واکنش‌ها به سخنان دونالد ترامپ ادامه دارد. محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و دبیر محمع تشخیص مصلحت نظامِ در توییتر خود خطاب به ترامپ نوشت: «شما که بیش از پنجاه هزار نیرو زیر تیغ ایران دارید و این‌گونه دیوانه‌وار تهدید می‌کنید، باید مراقب باشید».

در تحولی دیگر غلام‌علی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، به انتقاد از حمایت دولت آمریکا از سازمان مجاهدین خلق پرداخت و نوشت: «دولت آمریکا باید با دست برداشتن از ادامه این سیاست‌ها، چنین اقدامات غیرقانونی را متوقف کند». به گفته خوشرو سازمان مجاهدین خلق علاوه بر «ترور»هایی در ابتدای انقلاب، در سال‌های اخیر در «ترور دانشمندان هسته‌ای ایران» هم دست داشته است. او حمایت آمریکا از مجاهدین خلق را «نقض حقوق بین‌الملل، اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و همچنین قوانین بین المللی مقابله با تروریسم به ویژه تعهدات بین المللی دولت ایالات متحده برای جلوگیری، محاکمه و مجازات جرایم تروریستی» توصیف کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More