شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: این ایران است که باید به ماندن در برجام راضی شود، نه آمریکا

 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای فرانسوی‌اش ژان-ایو لو دریان، از موضع اروپا در قبال توافق هسته‌ای انتقاد کرده و گفته است که این ایران است که باید به ماندن در برجام راضی شود، نه آمریکا.

ظریف طی این دیدار در روز دوشنبه ۱۴ اسفند، با اشاره به «بازی‌های غیرمنطقی و سیاسی‌کاری‌های» آمریکا گفت: «اگر قرار است جامعه بین المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته‌ای کنند این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است».

وزیرخارجه ایران بر حصول برجام به عنوان یک دستاور بین‌المللی تاکید کرد و افزود: «حفظ این دستاورد دیپلماتیک بین المللی باید برای همه ما به یک اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار کافی نیست».

ژان-ایو لو دریان، وزیرخارجه فرانسه، شامگاه یک‌شنبه ۱۳ اسفند برای دیدار و گفتگو با مقامات ایران به تهران سفر کرد. گفته می‌شود مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برجام، برنامه‌ موشکی ایران و جنگ داخلی سوریه محورهای اصلی این گفتگوهاست.    

ظریف ضمن ترغیب فرانسه برای اعمال فشار بر آمریکا گفت: «اروپا می تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علی‌رغم بدعهدی ها و نقض های خود، خواست های غیرمنطقی و غیرحقوقی نیز مطرح نماید».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، ۲۲ دی (۱۲ ژانویه)، علی‌رغم تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران طبق برجام، طی اولتیماتومی به متحدان اروپایی واشینگتن هشدار داد که در صورت عدم اصلاح توافق هسته‌ای در طول چهار ماه آینده، دولت او دیگر تحریم‌ها را تعلیق نخواهد کرد و بدین‌ترتیب از برجام خارج خواهد شد. او در این اتمام حجت، مهلت چهارماهه را «آخرین شانس» خواند.  

آمریکا همچنین خواستار گنجانده شدن برنامه موشکی ایران در توافق هسته‌ای است.

ظریف در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع برنامه موشکی ایران جدا از برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است گفت: «آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده اند باید این اقدامات را متوقف کنند».

وزیرخارجه فرانسه همچنین پیش از ملاقات با همتای ایرانی‌اش با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار و گفتگو کرد.

شمعخانی در این دیدار «سیاست اروپا در امتیازدهی به آمریکا» برای نگه‌داشتن آن در برجام را «نادرست» خوانده و تصریح کرد این «به‌ معنای انفعال و تسلیم شدن در برابر بازی روانی ترامپ است».

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More