شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف: احتمال خراب‌کاری آمریکا در پرتاب ماهواره‌های ایران وجود دارد

 

محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت این احتمال هست که آمریکا موجب شکست پروژه پرتاب دو ماهواره ایران به فضا شده باشد.

وزیر خارجه ایران روز جمعه ۲۶ بهمن‌ماه در یک گفت‌وگو  تلویزیونی با شبکه آمریکایی ان.بی.سی، ضمن تایید شکست پرتاب دو موشک ماهواره‌بر ایران گفت این موضوع در حال بررسی است. او گفت احتمال دارد آمریکا کارشکنی کرده باشد.

ایران در ماه‌های گذشته دو مرتبه تلاش کرد که ماهواره به فضا بفرستد؛ اما بر پایه گزارش‌های منتشر شده موفق نشده است. در نوبت اول، مقام‌های ایران به طور رسمی اعلام کردند که «ماهواره پیام» در مدار قرار نگرفته و در اقیانوس هند سقوط کرده است.  ماهواره پیام حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشته است.

روز پنجشنبه ۱۸ بهمن نیز برخی از منابع غربی با انتشار و مقایسه تصاویر ماهواره‌ای سکوی پرتاب موشک در مرکز فضای ایران در استان سمنان مدعی شدند که موشک ماهواره‌بر مربوطه پرتاب شده است؛ اما در مراحل بعدی، «ماهواره دوستی» نیز به مانند «ماهواره پیام» در مدار قرار نگرفته است.

کمتر از یک هفته پس از تلاش ناموفق دوم ایران، روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه، با انتشار گزارش مفصلی نوشت که از سال‌ها پیش، از زمان دولت اوباما، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، این کشور یک برنامه مخفیانه‌ برای کارشکنی در اهداف موشکی ایران داشته است.

به نوشته تهیه‌کنندگان گزارش نیویورک‌تایمز، از هنگامی که مایک پمپئو، وزیر خارجه کنونی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۷ در مقام رییس سازمان امنیتی ملی آمریکا، سی.آی.ای، منصوب شد؛ برنامه سری خراب‌کاری در اهداف موشکی ایران با منابع جدیدتری تقویت شده است. در این گزارش به دو بار تلاش ناموفق ایران برای پرتاب ماهواره به فضا اشاره شده است.

وزیر خارجه ایران که در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با ان.بی.سی صحبت می‌کرد؛ همچنین درباره احتمال درگیری نظامی با ایالات متحده گفت که برخی در دولت ترامپ در پی آغاز جنگ با ایران هستند. چنین کاری به منزله خودکشی برای آن‌ها است.

دولت‌های غربی، ایران را متهم می‌کنند که با پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر، در واقع قصد دارد توانمندی موشکی خود را تقویت کند. ایران بارها تاکید کرده است که بر سر برنامه موشکی خودش حاضر به مذاکره نیست و هیچ امتیازی نخواهد داد. ایران برنامه موشکی خود را صرفا دفاعی و با اهدافی بازدارندگی معرفی می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More