شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طوفان مایکل با ۱۱ کشته از آمریکا گذشت و به اقیانوس بازگشت

 

در آمریکا  و در گذر طوفان مایکل تاکنون ۱۱ نفر کشته شده‌اند.

در پی این طوفان، برق نزدیک به ۱/۴ میلیون نفر همچنان قطع است و امدادرسانی به بخش‌هایی از جنوب شرقی این کشور از ایالت فلوریدا گرفته تا ایالت جورجیا به‌علت گستردگی ویرانی به‌کندی دنبال می‌شود.

طوفان اقیانوسی مایکل که با قدرت درجه چهار در بعدازظهر چهارشنبه، ۱۸مهر وارد غرب ایالت فلوریدا در آمریکا شده بود، اوایل روز جمعه ۲۰ مهر از ایالت ویرجینیا خارج شد و دوباره به اقیانوس آتلانتیک شمالی بازگشت.

طوفان مایکل سومین طوفان قدرتمند تاریخ آمریکا است و برخلاف دیگر طوفان‌های چرخنده اقیانوسی که پس از رسیدن به خشکی آرام‌تر می‌شوند، در دو روزی که خاک آمریکا را طی می‌کرد، قدرتمند باقی ماند.

البته این طوفان در قالب توفان حاره‌ای (کم‌قدرت‌تر از طوفان‌های چرخنده اقیانوسی) آمریکا را ترک کرد.

 

 

سرعت بادهای این طوفان که در هنگام ورود به آمریکا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت بود، در هنگام خروج به کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافته بود.

باد از نشانه‌های اولیه آسیب طوفان‌های اقیانوسی است و خسارات اصلی از سیلاب‌ها و آب‌گرفتگی‌های پس از طوفان روی می‌دهند.

بخش‌هایی از منطقه پان‌هندل در ایالت فلوریدا کامل ویران شده‌اند و طوفان مایکل در مسیر گذر خود از این ایالت و ایالت‌های آلاباما، جورجیا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی خسارت به‌همراه داشت.

بخش‌هایی از این مناطق تازه از سیلاب‌های طوفان فلورانس رها شده بودند.

طوفان‌هایی همانند فلورانس یا مایکل با خسارت‌های چند میلیارد دلاری، به‌ علت فعالیت‌های صنعتی آدمی قدرتمندتر شده‌اند.

تازه‌ترین داده‌های مرتبط به گرمایش زمین حاکی از آن است که ۹۰ درصد حرارت حبس شده در اتمسفر زمین به‌واسطه انباشت گازهای گلخانه‌ای در جو، توسط آب دریاها و اقیانوس‌های جهان جذب می‌شود.

آب گرم‌تر همراه با اتمسفر گرم‌تر شکل‌گیری طوفان‌های اقیانوسی قدرتمند را آسان‌تر می‌کند و در نتیجه‌ خسارت‌های مالی و جانی بیشتری به بار می‌آورد.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More