شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طوفان ماریا، ۲۹۷۵ آمریکایی را کشته است

 

طوفان ماریا که در ۲۰۱۷ میلادی از پورتوریکو گذشت، ۴۶ برابر آمار اولیه، کشته داده است.

دولت محلی این قلمرو آمریکا که ساکنان آن شهروندان آمریکایی‌ محسوب می‌شوند، از افزایش آمار کشته‌شدگان طوفان ماریا در پورتوریکو از ۶۴ نفر به ۲ هزار و ۹۷۵ نفر خبر داد.

ماریا یکی از سنگین‌ترین طوفان‌های چرخنده‌ای (hurricane) بود که در سال‌های اخیر اقیانوس آتلانتیک شمالی را طی کرد و به آمریکای مرکزی رسید.

در همان زمان، فعال‌های اجتماعی آمار دولت محلی را رد کردند و ادعا کردند ده‌ها برابر آن افراد کشته شده‌اند.

ارائه آماری دقیق از کشته‌شدگان طوفان‌هایی همانند ماریا نیازمند گذر زمان است، چون برخی مرگ‌ها با فاصله از توفان رخ می‌دهند، ولی به آن مرتبط هستند و در برخی موارد، مرگ افراد ثبت نمی‌شود.

این آمار از این نظر اهمیت دارد که بازماندگان قربانیان این طوفان می‌توانند از کمک‌های مالی دولت فدرال آمریکا بهره‌مند شوند.

 

تحقیق‌ها و آمارهای سنگین مرگ‌ و میر

روز سه‌شنبه و پیش از آن‌که دولت پورتوریکو آمار تازه را اعلام کند، دانشگاه جورج واشنگتن نتایج تحقیق خود را منتشر کرد و از آمار بسیار بالاتر مرگ‌های این طوفان در مقایسه با آماری که دولت محلی در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر کرده بود، خبر داد.

این تحقیق می‌گوید که ساکنان محله‌های فقیرنشین و همچنین کهنسالان، بیشتر از بقیه اهالی پورتوریکو در گذر این طوفان، در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌ بودند.

در زمانی کوتاه پس از طوفان ماریا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در سفر به پورتوریکو از این تعریف کرده بود که طوفانی چنین مهلک خیلی کمتر از پیش‌بینی‌ها کشته بر جای گذاشته است.

فرماندار پورتوریکو در جمع خبرنگارها اعلام کرد که اشتباه کرده است، ولی گفت عمد و نیت سیاسی پشت اشتباهات در ثبت مرگ‌های طوفان ماریا نبوده است.

در ماه نوامبر گذشته، سی‌ان‌ان آمار ۱۱۲ گورستان در پورتوریکو را بررسی و اعلام کرد که دست‌کم ۴۹۹ مورد از مرگ‌‌ و میرها به  علت صدمات ناشی از طوفان ماریا ذکر شده است.

در ماه دسامبر، نیویورک تایمز نوشت حداقل یک هزار و ۵۲ نفر در گذر طوفان ماریا از پورتوریکو کشته شده‌اند.

بدترین تخمین مرگ‌ها را محقق‌های دانشگاه هاروارد در ژورنال پزشکی نیو‌انگلند منتشر کردند و تخمین زدند، حداقل ۷۹۳ نفر و حداکثر ۸ هزار و ۴۹۳ نفر توسط این طوفان کشته شده باشند. میانه این تحقیق، خبر از ۴ هزار و ۶۵۶ مرگ می‌داد.

طوفان‌های چرخنده اقیانوسی به‌واسطه گرمایش زمین مهلک‌تر از گذشته شده‌اند و همچنین بر تعدد آنان افزوده شده است.

پورتوریکو نزدیک به یک سال پس از گذر طوفان ماریا توانست عاقبت الکتریسته را به تمامی نقاط این جزیره برگرداند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More