شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طرح چند کشور اروپایی برای پذیرش ۱۵۰۰ کودک پناهجو در مرز ترکیه و یونان

 

در حالی که در روزهای اخیر هزاران پناهجو با تشویق مقام‌های ترکیه، روانه مرز یونان شده‌اند، اورسلا وندر لاین، رییس کمیسیون اروپا، از ترکیه خواست که پناهجویان را از این مرز دور کند. همچنین در حالی که آلمان از پذیرش ۱۵۰۰ کودک پناهجو از سوی چند کشور اروپایی خبر داده، حزب ملی‌گرای فرانسه خواستار تحریم ترکیه شده است.

رییس کمیسیون اروپا، روز دوشنبه ۱۹ اسفند، پیش از دیدار با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه که به بروکسل سفر کرده است، به خبرنگاران گفت: «برای یافتن یک راه‌حل برای این وضعیت، باید از فشاری که  بر مرز [یونان] اعمال می‌شود، کاست.»

او با این حال اعلام کرد که که تضمین حق پناهندگی، حمایت از ترکیه و یونان، جابه‌جایی برخی از افراد به ویژه کودکان که در جزایر یونان به سر می‌برند به دیگر کشورهای اروپایی، یک ضرورت فوری است.

این اظهارات در حالی است که دولت آلمان، روز دوشنبه از تشکیل یک ائتلاف شامل چند کشور «داوطلب» اروپایی خبر داد که قصد دارند در یک اقدام انسان‌دوستانه، از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کودک پناهجو حاضر در جزایر یونان را بپذیرند.

بر اساس این تصمیم، کودکان بیمار، کودکانی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند، یا کودکان بدون همراه و زیر ۱۴ سال، در اولویت هستند.

با این حال دولت آلمان نامی از این کشورهای داوطلب ذکر نکرد.

اما در مقابل، رهبران احزاب ملی‌گرا در اروپا از مقام‌های اتحادیه اروپا خواسته‌اند که در مقابل فشارهای ترکیه تسلیم نشوند.

مارین لوپن، رهبر حزب ملی‌گرای فرانسه، روز  دوشنبه ۱۹ اسفند، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس کمیسیون اروپا، از اتحادیه اروپا خواست که اردوغان را به «تحریم» تهدید کند.

لوپن تشویق کردن پناهجویان به روانه شدن به سوی مرز یونان از سوی رجب طیب اردوغان را یک «اقدام جنگی» توصیف کرد و از امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه نیز خواست که مرزهای این کشور را بازگرداند.

پیشتر شورای اروپا اعلام کرده بود که اردوغان، روز دوشنبه به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا خواهد آمد تا علاوه بر اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا، با شارل میشل، رییس شورای اروپا، ملاقات کند.

بارند لیتز، یک سخنگوی رییس شورای اروپا، روز یکشنبه ۱۸ اسفند، در توییتر اعلام کرد که در این ملاقات‌ها درباره «پناهجویان، امنیت و ثبات در منطقه و بحران سوریه» گفت‌وگو خواهد شد.

سفر اردوغان به مقر اتحادیه اروپا در حالی است که کشورهای اروپایی معتقدند اردوغان برای دریافت پول بیشتر از اروپا در زمینه نگهداری پناهجویان در خاک خود و همچنین پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی خود در سوریه از بحران پناهجویان برای فشار بر آنها در جهت جلب حمایتشان استفاده می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More