شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طرح صلح عربستان سعودی برای پایان جنگ در یمن؛ حوثی‌ها نه گفتند

 

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشستی خبری در ریاض طرحی برای پایان دادن به جنگ در یمن و رسیدن به توافق سیاسی فراگیر در این کشور ارائه کرد که شامل برقراری آتش‌بس سراسری تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

طرحی که وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه دوم فروردین از آن به عنوان ابتکار سعودی‌ها نام برد، امکان بازگشایی فرودگاه صنعا که تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی‌ها است را فراهم خواهد کرد و همچنین کاهش محدودیت‌ها در بندر حدیده را به‌دنبال خواهد داشت.

بر اساس طرح صلح سعودی‌ها، درآمدهای مالیاتی فروش فرآورده‌های نفتی در یمن به حسابی مستقل در بانک مرکزی واریز و مذاکراتی برای رسیدن به راه حل سیاسی بین طرف‌های یمنی تحت نظارت سازمان ملل، آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی علت اصلی طولانی شدن بحران در یمن را مداخلات ایران خواند. او گفت جمهوری اسلامی با مسلح کردن شبه‌نظامیان و بی‌ثبات کردن کشورها خواهان صلح نیست. او اضافه کرد از ایران چیزی جز دشمنی و حمایت از حملات انجام شده علیه عربستان سعودی، ندیده است.

فیصل بن فرحان از دولت یمن و شبه‌نظامیان حوثی خواست ابتکار عربستان سعودی را تایید کنند. او گفت «اکنون به حوثی‌ها بستگی دارد» و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که منافع یمن اولویتشان است یا منافع ایران.

این طرح در منطقه و غرب، از جمله بریتانیا، اردن، کویت و بحرین مورد استقبال قرار گرفت. فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز، ضمن استقبال از طرح عربستان سعودی، گفت این طرح با تلاش سازمان‌های جهانی مطابقت دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در حساب توییتری خود نوشت که در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه عربستان سعودی از تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری یمن و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور، پشتیبانی می‌کند.

دولت یمن که در سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، در بیانیه‌ای از ابتکار عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ در این کشور استقبال کرد. اما شبه‌نظامیان حوثی با رد این ابتکار برای آتش‌بس، اعلام کردند طرح سعودی‌ها نکته جدیدی ندارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More