شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طرح سنا برای ممنوعیت فروش اف-۳۵ به امارات شکست خورد

نمایندگان سنای آمریکا روز چهارشنبه دو طرح درباره ممنوعیت فروش جنگنده‌های اف-۳۵، پهپاد و موشک به امارات متحده عربی را رد کردند.

این طرح، که از سوی دو نماینده دموکرات و یک نماینده جمهوری‌خواه ارائه شده بود، در حالی به رای گذاشته شد که دولت ترامپ قصد دارد طی یک قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری به امارات ۵۰ جنگنده اف-۳۵، ۱۸ پهپاد ریپر و مقادیر زیادی موشک پیشرفته بفروشد.

بیشتر مخالفان این دو طرح نمایندگان جمهوری‌خواه بودند و تعدادی از نمایندگان دموکرات نیز در میان آنها حضور داشتند.

طرح منع فروش پهپاد ریپر با ۵۰ رای مخالف و ۴۶ رای موافق و طرح منع فروش جنگنده اف-۳۵ با ۴۹ رای مخالف و ۴۷ رای موافق رد شدند.

به گزارش پولیتیکو، مخالفان فروش سلاح به امارات معتقدند چنین اقدامی باعث شتاب گرفتن رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه شده و امنیت اسرائیل را تهدید خواهد کرد. آنها می‌گویند دولت ترامپ درصدد است با سرعت هرچه تمام تر به این توافق برسد بدون اینکه پیامدهایی همچون مشکلات حقوق بشری ناشی از آن را در نظر داشته باشد.

مخالفان فروش سلاح‌های پیشرفته با امارات همچنین به حضور نیروهای نیابتی این کشور در نقاط مختلف خاورمیانه اشاره کرده و از این‌که این سلاح‌ها به دست عوامل خطرناک بیفتد ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه مورد نظر جو بایدن برای دولت آینده، در ماه اکتبر گفته بود که تیم بایدن در مورد تعهداتی که ممکن است برای آمریکا در قبال امارات به وجود بیاید نگرانی‌هایی دارد.

از سوی دیگر، کاخ سفید تاکید کرده است که فروش سلاح به امارات برای جلوگیری از تهدید منطقه‌ای ایران ضروری است و خاطرنشان کرده است درصورتی‌که آمریکا به امارات سلاح نفروشد، چین و روسیه این کار را خواهند کرد.

در همین حال، دولت ترامپ روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از فروش سلاح به امارات دفاع کرده و تاکید کرد این اقدام «برتری کیفی نظامی» اسرائیل را در منطقه تضعیف نخواهد کرد.

در همین حال، پولیتیکو به نقل از جیم اینهوف، رییس کمیته نیروهای مسلح سنا نوشت که اسرائیل و امارات روابط خود را عادی‌سازی کرده‌اند و رهبران اسرائیل از فروش سلاح‌های پیشرفته به امارات حمایت می‌کنند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More