شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان ۲۲ تکاوری را که تسلیم شدند اعدام کرد

کلماتی که در ویدیو شنیده می‌شوند واضح‌اند «تسلیم شوید، تکاورها، تسلیم شوید». چند مرد از ساختمانی خارج می‌شوند، همگی بدون سلاح‌اند.

صدای شلیک بلند می‌شود و در میان فریادهای الله‌اکبر، دست‌کم ۲۰ مرد به ضرب گلوله کشته می‌شوند. کشته‌شدگان افراد یگان نیروهای ویژه افغانستان‌اند و اعدام‌کنندگان اعضای گروه طالبان. 

این اتفاق ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در شهر دولت‌آباد ولایت فاریاب افغانستان، نزدیک مرز این کشور با ترکمنستان رخ داد. اکنون خبرگزاری سی‌ان‌ان پس از بررسی این ویدیو و چند ویدیو دیگر و همچنین صحبت با شاهدان عینی، صحت این اتفاق را تایید می‌کند، هرچند طالبان همچنان تکذیب می‌کنند. 

در یک ویدیو ۴۵ ثانیه‌ای دیگر، صدای رهگذری شنیده می‌شود که به زبان پشتو می‌گوید: «شلیک نکنید، شلیک نکنید، التماس می‌کنم شلیک نکنید.» سپس می‌پرسد: «چطور شما پشتون‌ها افغان‌ها را می‌کشید؟»

بنا بر اعلام صلیب سرخ، جسد ۲۲ تکاور به دست آمده است. کشتار این سربازها در تضاد کامل با تلاش‌های طالبان است که هم‌زمان با پیشروی در مناطق افغانستان، سعی دارد نشان بدهد تسلیم سربازان را می‌پذیرد و در مواردی، به آن‌ها پول می‌دهد به خانه‌هایشان برگردند.

طالبان سه روز بعد از درگیری دولت‌آباد ویدیویی منتشر کرد که مصادره سلاح‌ها و خودروهای نظامی را نشان می‌داد. در این ویدیو ادعا شده بود «نیروهای واشینگتن، یک تکاور آموزش‌دیده سی‌آی‌ای که در دولت‌آباد، فاریاب، در تعقیب طالبان بودند زنده اسیر و خلع سلاح شده‌اند». 

سخنگوی طالبان به سی‌ان‌ان گفت ویدیوهای شلیک به تکاورها جعلی و پروپاگاندای دولت است تا مردم تسلیم نشوند. او در ادامه گفت ۲۴ تکاوری که طالبان در ولایت فاریاب گرفته‌اند هنوز زندانی‌اند اما شواهدی ارائه نکرد.

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان می‌گوید هیچ تکاوری زندانی طالبان نیست و همگی کشته شده‌اند.

 

همه‌شان را بکشید

سی‌ان‌ان با شاهدان عینی در دولت‌آباد صحبت کرده است. یکی از آن‌ها گفت تکاورها با چند تانک به شهر آمدند اما پس از دو ساعت درگیری، مهماتشان تمام شد و هیچ نیروی کمکی نیامد.

به گفته این شاهد، طالبان تکاورها را محاصره کردند و بعد آن‌ها را وسط خیابان آوردند و به همه آن‌ها شلیک کردند.

یک مغازه‌دار در محل حادثه گفت تکاورها دستانشان را بالای سر گرفته بودند و تسلیم شدند اما طالبان فقط شلیک کردند.

مقام‌های محلی از اقدام دولت به اعزام تکاورهای نیروی ویژه به این شهر بدون نیروی کمکی یا پشتیبانی هوایی انتقاد کرده‌اند. عبدل احد ایلبک، عضو شورای ولایتی فاریاب، گفت نیروهایی که به شهر آمدند منطقه را نمی‌شناختند و نمی‌دانستند کدام نواحی تحت کنترل طالبان است.   

 

 

تکاوری که از آمریکا آمد و در دولت‌آباد کشته شد

یکی از کسانی که در دولت‌آباد کشته شد سهراب عظیمی تکاور ۳۲ ساله‌ای بود که دو سال در دانشکده نظامی در آمریکا آموزش دید و قرار بود ماه آینده با نامزد آمریکایی‌اش ازدواج کند.

حضیر عظیمی، پدر سهراب و ژنرال بازنشسته ارتش افغانستان، به سی‌ان‌ان گفت پسرش مسئول درخواست پشتیبانی هوایی بود، او این کار را کرد اما نیروی پشتیبانی هرگز نرسید.

ژنرال عظیمی گفت: «اگر این اتفاق برای پسر هرکسی می‌افتاد خشمگین می‌شد. چرا از عملیات پشتیبانی نکردند و چرا کسی به طالبان خبر داده بود که آن‌ها دارند به منطقه می‌آیند؟»

ژنرال عظیمی در ادامه افزود: «آن‌ها [طالبان] حتی برای اجساد و سربازانی که تسلیم شده‌اند هیچ حرمتی قائل نیستند.»  

 

طالبان همان طالبان سابق است

هرچند طالبان سعی دارد چهره‌ای متفاوت از گذشته به نمایش بگذارد، عبدل احد ایلبک، عضو شورای ولایتی فاریاب، به سی‌ان‌ان گفت: «طالبان همان طالبان سابق است. آن‌ها هیچ تغییری نکرده‌اند. متاسفانه، برای مردم حق آزادی قائل نیستند.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، در تلاش است به افغان‌ها اطمینان بدهد کشور به دست طالبان نخواهد افتاد. محب روز دوشنبه ۲۱ تیر، گفت: «طالبان کشور را تصاحب نخواهد کرد. افغان‌ها مصمم‌اند از کشور، مردم و ارزش‌هایمان دفاع کنند.»

محب در پاسخ به سوال درباره حمله دولت‌آباد، گفت شکست‌های اخیر بسیاری از نیروهای امنیت ملی افغانستان ناشی از نبودِ پشتیبانی هوایی بوده است. او با اشاره به محاصره سنگین این مناطق و ضرورت پشتیبانی هوایی، گفت: «در نتیجه عقب‌نشینی، خلائی ایجاد شده است اما در تلاشیم آن را پر کنیم.»

شاهدان عینی به سی‌ان‌ان گفته‌اند طالبان پس از تصرف مناطق، به‌سرعت قوانین جدیدی اعلام می‌کنند. دختران دیگر نمی‌توانند به مدرسه بروند و زنان بدون همراهی مردی از محارم نمی‌توانند به بازار بروند.

اما طالبان که مدعی رهبری واقعی مردم افغانستان است، همواره از در انکار درآمده و در بیانیه‌ای، مدعی شده است «ویدیوهای جعلی و فیلم‌های سال‌های قبل که کارهای شبه‌نظامیان داعش را نشان می‌دهند به‌عنوان اقدام‌‌های مجاهدین امارت اسلامی جا زده می‌شود».

در بیانیه ۲۱ تیر طالبان آمده است «هزاران سرباز محل خدمت را ترک کرده‌اند و به آغوش باز امارت اسلامی آمده‌اند».

یکی از شاهدان صحنه شلیک به تکاورها به سی‌ان‌ان گفت: «طالبان گفت اگر خارجی‌ها افغانستان را ترک کنند، آن‌ها صلح می‌کنند. تا کی می‌خواهند به این کشتار برادران ما در کشور ادامه بدهند؟»

شاهد عینی دیگری با اشاره به این‌که بسیاری از مردم شهر را ترک کرده‌اند، گفت فقط یک پیام برای طالبان دارد: «ما همه به یک اسلام معتقدیم، همه با هم برادریم. چرا دارید برادرانتان را می‌کشید؟ بیایید بنشینید صحبت کنیم.»

 

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More