شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا شد

 

طالبان از آمریکا درخواست کرده است تا برای پیدا کردن «یک راه‌حل مسالمت‌آمیز» و پایان خشونت و جنگ در افغانستان، وارد مذاکره مستقیم با این گروه افراطی شود.

این درخواست ازسوی گروه شبه‌نظامی طالبان، ۲ روز پیش‌از دیدار رهبران محلی برای پایان‌دادن به جنگی که بیش از ۱۷ سال در افغانستان جریان دارد و دور جدید مذاکرات «کنفرانس صلح منطقه»  که با نام «گفت‌وگوهای کابل» نیز خوانده می‌شود، مطرح شده است. روز یکشنبه ششم اسفند، محمد اشرف‌غنی، رئیس‌ جمهوری افغانستان درمورد این کنفرانس گفته بود که کابل قرار است برای صلح افغانستان، یک پیشنهاد همه‌جانبه به طالبان و پاکستان ارائه کند.

در بیانیه‌ای که طالبان روز دوشنبه ۷ اسفندماه منتشر کرده، آمده است: «دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان، خواستار گفت‌وگوی مستقیم با مقامات آمریکایی برای دست‌یابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای مسأله افغانستان است».

طالبان در این بیانیه اعلام کرده است، درصورتی‌که آمریکا خواسته‌های قانونی مردم افغانستان را بپذیرد و خواسته‌ها و نگرانی‌های خود را برای گفت‌وگو با امارت اسلامی و از مجرایی صلح‌آمیز مطرح کند، کمک خواهد کرد تا بتوان راهکاری صلح آمیز برای این مسأله یافت.

در این بیانیه به نظرات آلیس ولز، دستیار ارشد معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و آسیای میانه ارجاع شده است که از بازبودن فضای گفت‌وگو با طالبان سخن گفته بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولز در گفت‌وگویی که در هفته جاری با شبکه تلویزیونی «صدای آمریکا» داشت، از آغاز «گفت‌وگو‌های کابل» در روز چهارشنبه ۹ اسفندماه، برای مشخص‌کردن امکان بالقوه گفت‌وگو با گروه‌های پیکارجو خبر داد.

او گفت: «من اطمینان دارم که برگزاری این کنفرانس، مهم‌ترین پیام  ما را که «باز بودن فضای گفت‌وگو و وجود راهی برای دست‌یابی به صلح پایدار» است، به طالبان منتقل خواهد کرد.

دولت آمریکا هنوز واکنشی به این درخواست طالبان نشان نداده است، اما در گذشته همواره تأکید کرده که هرگونه مذاکره صلح می‌بایستی با حضور نمایندگان دولت قانونی افغانستان انجام شود.

کم‌تر از ۲ هفته پیش نیز طالبان در بیانیه‌ای برای حل مشکل افغانستان ازطریقی صلح‌آمیز، ابراز تمایل کرده بود.

سال گذشته ایالات متحده آمریکا با هدف نابودی گروه‌های پیکارجوی افغان و نشاندن آن‌ها بر سر میز مذاکره، کمک‌‌های مشاوره‌ای خود به نیروهای دولتی افغانستان را افزایش داد و حملات هوایی شدیدی را علیه این گروه‌ها آغاز کرد.

علی‌رغم این‌که آمریکا از موفق‌بودن استراتژی جدید خود درقبال طالبان و ضربه سختی که به این گروه وارد کرده است، سخن می‌گوید، این گروه هنوز کنترل بیشتر مناطق کشور را در اختیار دارد.

اظهار تمایل طالبان برای گفت‌وگو با آمریکا درحالی صورت می‌گیرد که در ماه گذشته، این گروه مسؤولیت دو حمله مرگبار در کابل، که منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از غیر‌نظامیان شد را برعهده گرفت. این حملات باعث کاهش اعتماد مردم نسبت‌به عملکرد نیروهای دولتی به رهبری محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان درخصوص کنترل امنیت جامعه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درخواست طالبان را یک چرخش کامل در سیاست نظامی آن گروه، پس از ماه‌ها حملات تروریستی مداوم علیه نیروهای دولتی افغانستان دانسته است.

براساس این گزارش، شدت‌یابی حملات تروریستی و خون‌بار طالبان علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در ماه‌های اخیر، واکنش این گروه افراطی به استراتژی جدید نظامی دولت آمریکا در افغانستان بوده است.

مقامات آمریکایی همواره تنها راه پایان‌دادن به جنگ در این کشور را، گفت‌وگو میان طالبان و دولت‌مردان افغانستان می‌دانند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More