شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ضد و نقیض سقوط پهپاد آمریکایی در آب‌های تنگه هرمز

ساعت چهار و پنج دقیقه صبح پنجشنبه ۳۰ خرداد، یکی از گران‌قیمت‌ترین پهپادهای ارتش آمریکا در آب‌های تنگه هرمز سقوط کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ادعا می‌کند که «پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد».

ارتش آمریکا در مقابل ادعا می‌کند که پهپادی از نوع تریتان ام‌کیو-۴سی (MQ-4C Triton) بر فراز آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز در حال دیده‌بانی بوده است. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران خبر دادند که این پهپاد «در خلیج فارس سقوط کرده و تلاش برای بیرون کشیدن آن از آب‌های خلیج فارس ادامه دارد».

اطلاعیه سپاه پاسداران می‌گوید که این پهپاد پیش از سقوطش، «برخلاف قوانین هوانوردی، کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و درنهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به‌سمت چابهار ادامه مسیر می‌داد».

هزینه خریداری و نگهداری هر فروند پهپاد گلوبال هاوک آر.کیو-۴ برای ارتش آمریکا، نزدیک به ۲۲۰میلیون دلار و هزینه تریتان نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار است. این پهپاد‌ها، هر دو بیشتر برای دیده‌بانی استفاده می‌شود و به‌جز ارتش آمریکا، سازمان ناسا برای تحقیقات از آن استفاده می‌کند. در آمریکا از گلوبال هاک، برای دیده‌بانی آتش در جنگل‌های ایالت‌های غربی این کشور هم استفاده شده است.

سقوط این پهپاد، تنش آمریکا و ایران را به سطح بالاتری برده و نگرانی‌ها درباره بروز جنگ را افزایش داده است. در هفته‌های گذشته، آمریکا ایران و به‌طور مشخص سپاه پاسداران را به چندین حمله، از جمله حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی و حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرده است. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز می‌گوید که ایران پشت حملات حوثی‌های یمن به تاسیسات انرژی، نفت و گاز سعودی است.

آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که «نگران خطرهای فزاینده ایران نسبت به منافع آمریکایی در خاورمیانه» است و تجهیزات جنگی بیشتری از جمله ناوگروه آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های ب-۵۲ را به منطقه خاورمیانه اعزام کرد.

فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه پیش‌تر گفته بود در صورت لزوم این ناوگروه را در نزدیکی تنگه هرمز مستقر خواهد کرد.

هر روز ۱۹ میلیون بشکه نفت، معادل یک‌پنجم نفت مصرفی دنیا از منطقه خلیج فارس به دیگر کشورها صادر می‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران باعث شده تا صادرات نفتی ایران در ماه‌های اخیر به حداکثر ۴۰۰هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

این در حالی است که با افتتاح تاسیسات تازه نفتی عراق با همکاری شرکت اکسون‌موبیل آمریکا، تولید نفت عراق به ۴/۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. هم‌زمان با افتتاح این تاسیسات، دو مرتبه دفاتر این شرکت در عراق هدف خمپاره قرار گرفتند. دو هفته پیش، این شرکت کارکنان آمریکایی و خارجی خود در عراق را به دلایل امنیتی از آن کشور خارج کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More