شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در سایه احتمال حمله ارتش ترکیه

صف‌آرایی جنگی شورشیان تحت حمایت ترکیه در سوریه

کمتر از یک هفته پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، منابع محلی از جابجایی‌های نظامی و  صف‌آرایی وسیع جنگی شورشیان تحت حمایت دولت ترکیه در شمال سوریه خبر می‌دهند.

یک فرمانده نظامی روز دوشنبه، سوم دی‌ماه، به خبرگزاری «آناتولی» در ترکیه گفته است که نیروهای موسوم به «حمزه» در  این منطقه، در امتداد مرز با ترکیه مستقر شده‌اند. نیروهای «حمزه» از نیروهای اسلام‌گرای تحت حمایت ترکیه محسوب می‌شوند.

انتظار می‌رود که این نیروهای اسلامی سوری، در عملیات نظامی احتمالی ارتش ترکیه در «منبیج» نقش مهمی برعهده بگیرند.

بخش‌های وسیعی از شمال سوریه، در امتداد مرز با ترکیه، در اختیار کردهای سوریه و «نیروهای مدافع خلق» است.

آمریکایی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند که پیشروی ارتش ترکیه به مناطق شرقی رودخانه فرات را تحمل نخواهند کرد. آمریکایی‌ها در این منطقه نیروی نظامی دارند؛ اما اکنون با اعلام خبر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از سوریه، نگرانی‌ها از حمله ارتش ترکیه یا تجهیز شورشیان سوریه علیه نیروی کرد در شمال سوریه و منطقه‌ای که کردها آن را «روژاوا» می‌نامند افزایش یافته است.

 

آمریکایی‌ها در این منطقه دست‌کم دو هزار نیروی نظامی داشته‌اند که قرار است طی ماه‌های آینده تمامی این نیروها از سوریه خارج شوند.

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تنها چند روز قبل از اعلام رسمی خبر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، در یک سخنرانی عمومی گفته بود که ممکن است در این منطقه حمله قریب‌الوقوعی آغاز شود.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه همین صحبت‌های خودش گفته بود که احتمال آغاز یک عملیات نظامی را به اطلاع شخص دونالد ترامپ رسانده و موافقت او هم به دست آورده است.

روز دوشنبه، سوم دی‌، اردوغان بار دیگر تهدیدهای خود را  تکرار کرد و در یک سخنرانی در آنکارا گفت که ترکیه برای بازگرداندن آزادی به برادران و خواهران عرب و نیز برادران و خواهران کرد در سوریه بوده است.

دولت ترکیه، نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG)که در این منطقه مستقر هستند را شاخه‌ایی از «حزب کارگران کردستان»(PKK) می‌داند و آن‌ها را در ادبیات رسمی «تروریست» می‌خواند. نیروهای کرد مدافع خلق ، در جریان جنگ با «داعش»، متحد اصلی و محلی نیروهای ائتلاف، به رهبری ایالات متحده، محسوب می‌شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More