شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صفوی: ایران باید هزینه‌هایی را که در سوریه کرده برگرداند

 

یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که ایران هم مانند روسیه باید از طریق قراردادهای «طولانی‌مدت» هزینه‌هایی را که در جریان جنگ داخلی سوریه کرده بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی رحیم صفوی شنبه ۲۸ بهمن، در نشست «بررسی بحران سوریه، آخرین تحولات میدانی و سیاسی» با تاکید بر لزوم حفظ استقلال و تمامیت ارضی این کشور گفت: «جمهوری اسلامی ایران هم بایستی هزینه‌هایی که در سوریه کرده است را برگرداند و سوری‌ها این آمادگی را دارند که از نفت، گاز و معادن فسفات سوریه (این هزینه‌ها را برگردانند)».  

مشاور نظامی آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به قراردادهای بلندمدت نظامی و اقتصادی روس‌ها با دولت سوریه افزود: «درست است که ما هزینه کردیم اما ایران و روسیه برنده این صحنه هستند؛ روس‌ها قرارداد ۴۹ ساله با سوریه بستند هم پایگاه نظامی گرفتند و هم امتیاز اقتصادی و سیاسی. به نظرم ایران هم می تواند با دولت سوریه قرارداد طولانی‌مدت سیاسی و اقتصادی داشته باشد...و هم اکنون هم ایران از معادن فسفات سوریه در حال صادرات است».

روسیه در دی‌ماه ۱۳۹۵ (ژانویه ۲۰۱۷) قراردادی ۴۹ ساله برای استفاده از پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه با حکومت بشار اسد امضا کرد. این قرارداد که قابلیت تمدید برای دوره‌های ۲۵ ساله را دارد در مرداد سال ۱۳۹۶ (جولای ۲۰۱۷) از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تایید و به قانون تبدیل شد.

خبرگزاری رویترز همچنین در دی‌ماه ۱۳۹۵گزارش داد که سپاه پاسداران ایران قراردادهای عمده‌ای را با دولت سوریه در زمینه‌های ارتباطات، راه‌اندازی خدمات موبایل همراه و استخراج فسفات امضا کرده است. مخالفان سوری در آن زمان این قراردادها را «غارت» مردم سوریه از سوی «شبه‌نظامیان افراط‌گرای ایرانی» خواندند.

بنا به برخی برآوردها، ایران از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱)، سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار برای حفظ حکومت بشار اسد در این کشور هزینه کرده است.

صفوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاثیر جنگ داخلی سوریه بر جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی گفت: «ایران و روسیه اجازه ندادند دولت سوریه شکست بخورد...بنابراین وزن ژئوپلتیکی ایران نسبت به عربستان سعودی و ترکیه بالا رفت. نفوذ ایران در عراق بالا رفت».

مشاور نظامی رهبر ایران همچنین بر اهمیت نقش حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه تاکید کرد و گفت: «حزب الله لبنان یک سازمان چریکی و یک نهضت بود و با این جنگ سوریه به یک ارتش قدرتمندی در کنار ارتش لبنان...تبدیل شد».

صفوی در پایان با اشاره با تاثیر جنگ هشت‌ساله ایران و عراق بر قابلیت‌های سپاه پاسداران افزود: «سپاه پاسداران پیش از جنگ ۸ ساله، یک سازمان نظامی نبود، اما جنگ که شد، ما یک ارتش قدرتمند شدیم. اکنون حزب‌الله نیز یک ارتش قدرتمند بغل گوش رژیم صهیونیستی است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More