شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدور گذرنامه جدید در بریتانیا بدون نام اتحادیه اروپا روی جلد

دولت بریتانیا صدور گذرنامه‌های جدید را با حذف عبارت «اتحادیه اروپا» از روی جلد در حالی آغاز کرده که هنوز از این اتحادیه خارج نشده است.

اقدام به حذف نام اتحادیه اروپا از روی جلد گذرنامه‌ها با فرض اولیه خروج بریتانیا از اتحادیه در تاریخ ۲۹ مارس صورت گرفته بود.

این اقدام باعث خشم  آن دسته از متقاضیان گذرنامه شده که امیدوار بودند نشان اتحادیه اروپا همچنان بر روی گذرنامه‌شان درج شده باشد.

سوزان هیندل بارون، که از اولین کسانی بود که گذرنامه جدید دریافت کرد، گفت: «من شوکه شدم چون هنوز از اتحادیه اروپا خارج نشدیم. من فکر می‌کردم از همان گذرنامه‌های قدیمی می‌گیریم.»

وزارت کشور بریتانیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد حذف نام «اتحادیه اروپا» در چارچوب یک برنامه‌ دومرحله‌ای برای طراحی مجدد گذرنامه بوده و از اواخر سال ۲۰۱۹ گذرنامه‌های دارای رنگ آبی قدیمی مجددا صادر خواهد شد.

این بیانیه اضافه کرد پاسپورت‌های قرمز پررنگ بدون نام اتحادیه اروپا از تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۹ دارای اعتبار است.

وزارت کشور بریتانیا همچنین گفت گذرنامه‌های دارای نام اتحادیه اروپا برای مدت کوتاهی پس از این تاریخ نیز صادر خواهد شد اما متقاضیان حق انتخاب برای اینکه گذرنامه‌هایشان نام اتحادیه اروپا روی جلد داشته باشد یا خیر را ندارند و «هر دو طرح برای سفر دارای اعتبار واحدند.»

طبق این بیانیه، پس از خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا، متقاضیان نمی‌توانند درخواست گذرنامه با نام اتحادیه کنند.

وزارت کشور همچنین گفت جایی برای نگرانی متقاضیانی که در ماه‌های آینده گذرنامه داری طرح جدید دریافت می‌کنند نیست «زیرا همه کاملا قانونی است.»

تصمیم به احیای گذرنامه‌های داری رنگ آبی قدیمی به یکی از شعارهای دولت برای کسب مجدد اکثریت بعد از انتخابات سال ۲۰۱۷ بود که در آن ترزا می، نخست‌وزیر، اکثریت موافق خود را در پارلمان از دست داد.

بریتانیا ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود. ترزا می تاکنون دو بار درخواست تمدید مهلت طرح خروج موسوم به برگزیت داده است. یکی از درخواست‌ها برای تمدید مهلت تا ۱۲ آوریل مورد پذیرش اتحادیه قرار گرفته است و درخواست دوم برای تمدید مهلت تا ۳۰ ژوئن همچنان در دست بررسی است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More