شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدها کشته و زخمی در حمله هوایی نیروهای افغانستان به مقر طالبان

 

حمله هوایی نیروهای افغانستان به مقر طالبان در شمال شرق استان قندوز در افغانستان صدهاکشته و زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش رویترز و به نقل از  مقامات افغانستان، این حمله روز دوشنبه، ۱۳ فروردین ماه در ولسوالی «دشت ارچی» و بیرون شهر قندوز، تجمعی از طالبان را که در حال آماده شدن برای عملیات بودند، هدف قرار داده و طی آن بیش از بیست نفر از اعضای این گروه، سه عضو ارشد به همراه هیاتی از شورای کویته طالبان کشته شده‌اند.

عبدالحمید حمیدی، یک مقام پلیس محلی،گفت که در زمان این حمله هوایی یک نماینده شورای رهبری طالبان از شهر قطه پاکستان، مشغول بازدید از این گروه بوده است.

هدف این حمله یک مدرسه دینی در ولسوالی ارچی بوده است. در میان کشته شدگان و زخمی‌ها تعداد زیادی کودک و نوجوان هستند.

به گفته حمیدی در این حمله افراد غیر‌نظامی نیز کشته شده‌اند، وی در عین حال از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

ولسوالی «دشت ارچی»، تحت کنترل نیروهای طالبان است و به همین دلیل اطلاعات زیادی در ارتباط با این حمله منتشر نشده است.

یک خبرنگار محلی به ایران اینترنشنال گفته در این عملیات نزدیک به ۱۰۰ غیر نظامی هم کشته شده‌اند.

بعضی رسانه‌های محلی نیز روایت متفاوتی از این حمله دارند و گفته‌اند که هدف حمله یک مسجد بوده و تا حالا دست‌کم صد نفر کشته  و ۲۰۰ تن دیگر هم زخمی شده‌اند.

خبرنگار ایران‌ اینترنشنال در افغانستان  می‌گوید، گفته شده که حاجی قاری، فرمانده طالبان در قندوز  در میان کشته شدگان قرار دارد و  مولوی حیات‌الله از فرماندهای اصلی این گروه نیز در جریان این حمله مجروح شده است.

این در حالیست که ایران اینترنشنال نمیتواند به صورت مستقل ابعاد تلفات غیر نظامیان در این حمله را تایید کند.

از سوی دیگر در بیانیه منتشر شده از سوی طالبان، اعلام شده است که در این حمله ۱۵۰ روحانی مذهبی و افراد غیر‌نظامی کشته شدند.

در این بیانیه آمده است:‌«ادعاهای دشمن  در خصوص حضور اعضای امارت اسلامی و یا شورای طالبان در این مراسم حقیقت ندارد.»

سرهنگ لیزا گارسیا، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت که هیچ عملیاتی از سوی آمریکا در این منطقه انجام نشده است.

او در بیانیه‌ای گفت :«نیروهای آمریکایی در افغانستان روز دوشنبه هیچ گونه حمله هوایی در منطقه قندوز انجام نداده‌اند و هرگونه ادعایی در این خصوص بی اساس است.»

قندوز یکی از نا امن ترین ولایات شمالی افغانستان است که در سه سال گذشته بارها شاهد حمله‌های طالبان بوده است.

مرکز این ولایت هم در این دوره دوبار برای مدتی کوتاه به دست طالبان افتاد.

طالبان همچنین کنترل بعضی از روستاهای این ولایت را در دست دارد.  ولایت قندوز یکی از پایگاه‌های طالبان در شمال افغانستان است.

 

  • گزارشی از بهارجویا در این زمینه:

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More