شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صدر برخلاف فراخوان «تحریم»، به حضور گسترده در انتخابات عراق دعوت کرد

 

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ عراق و رهبر شیعیان جریان صدر، مردم کشورش را به‌منظور آنچه که «اخراج فاسدان» نامید، به حضور «میلیونی» در انتخابات پارلمانی آن کشور، فراخواند. این درحالی است که بسیاری‌از فعالان عراقی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی مجازی، مردم را به تحریم انتخابات دعوت کرده‌اند.

به گزارش سومریه‌نیوز، رهبر جریان صدر، شامگاه روز جمعه سیزدهم بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای گفته است که در صورت تحریم انتخابات، « فاسدان یکه‌تاز خواهند شد». او در این بیانیه، هیچ اشاره‌ای به افرادی که آنها را «فاسد» خوانده، نکرده است.

صدر خطاب به هودارانش گفت: «در انتخابات شرکت می‌کنیم تا فاسدان محاکمه و اموال به مردم بازگردانده شود ... برای دین، یا عقیده یا مذهب یا حزب و شخص معینی در انتخابات شرکت نخواهیم کرد».

او ضمن انتقاد از دعوت‌کنندگان به تحریم انتخابات، افزود:«کسانی که به‌دنبال فروختن عراق به فاسدان و کنار کشیدن از اصلاحات و عشق به وطن هستند، انتخابات را تحریم می‌کنند».

همزمان با اعلام زمان انتخابات ازسوی دادگاه عالی عراق، بسیاری از فعالان شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در فیس‌بوک، به تحریم انتخابات فراخوانده‌اند و برای این منظور، دو هشتگ «#لن_انتخب» (انتخاب نمی‌کنم) و «#مقاطعون» (تحریم‌کنندگان) را ساخته‌اند.

تحریم‌کنندگان خود را مستقل معرفی کرده‌اند و گفته‌اند که به هیچ جریان سیاسی عراقی وابسته نیستند.

از سوی دیگر، دو روحانی معروف شیعه در عراق به نام‌های فاضل المالکی و جواد الخالصی نیز، به تحریم انتخابات فراخوانده‌ و گفته‌اند که دیگر «فریب وعده‌های روحانیان و سیاستمداران را نخواهند خورد».

به‌رغم تلاش بسیاری از احزاب این کشور برای به تأخیر انداختن انتخابات ، دادگاه عالی عراق، اول بهمن‌ماه اعلام کرد که این انتخابات در دوازدهم ماه مه آینده برگزار خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More