شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شی جین‌پینگ به‌دنبال معرفی چین به‌عنوان نگهبان نظم جهانی

شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین، با اعلام تعهد به پرداخت کمک دو میلیارد دلاری برای حمایت از تلاش جهانی مقابله با کووید۱۹، به دنبال معرفی این کشور به‌عنوان نگهبان نظم جهانی است.

شی جین‌پینگ که در نشست مجازی روز دوشنبه سازمان بهداشت جهانی سخنرانی کرد، هم‌چنین خواستار تهیه واکسن برای همه و حفظ زنجیره تامین منابع بین‌المللی شد.

رییس‌جمهوری چین همچنین در نشست سالانه سازمان بهداشت جهانی، خواستار همکاری بین‌المللی برای مقابله با «جدی‌ترین وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی از زمان پایان جنگ جهانی دوم» شد.

رییس‌جمهوری چین که کشورش به مخفی‌کاری در رابطه با ویروس کرونا متهم شده، گفت که چین از «بررسی جامع واکنش جهانی» به همه‌گیری کووید۱۹ حمایت می‌کند.

شی جین‌پینگ در ادامه سخنرانی خود در نشست سالانه سازمان بهداشت جهانی گفت که اگر واکسنی در چین ساخته شود به عرصه جهانی خواهد رسید. او هم‌چنین از کمک چین در راستای «تضمین  دسترس‌پذیری واکسن و قیمت مناسب آن در کشورهای در حال توسعه» خبر داد.

نبرد بر سر تحقیقات مستقل: ایالات متحده چین را مقصر می‌داند

اظهارات شی جین‌پینگ در نشست مجازی سازمان بهداشت جهانی، تلاشی برای ربودن زمین بازی از همتای خود دونالد ترامپ در نبرد روزافزون میان دو کشور بر سر منشا و نحوه کنترل ویروس کرونا بوده است. رییس‌جمهوری ایالات متحده که در این نشست شرکت نکرد، پرداخت بودجه به سازمان بهداشت جهانی را متوقف کرده است.

هرچند که پیام رییس‌جمهوری چین تنها ساعاتی بعد در پی اعمال تعرفه‌های تنبیهی بر واردات جو از استرالیا تضعیف شد. استرالیا پیشتر خواهان تحقیق درباره منشا کووید۱۹ شده بود.

ائتلافی از کشورهای دیگر نیز به تقاضای تحقیقات مستقل از سوی استرالیا پیوستند و دونالد ترامپ نیز از این خواسته حمایت کرده است.

رییس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه آشکارا به سخنان رییس‌جمهوری چین در نشست مجازی سازمان بهداشت جهانی اشاره نکرد اما انتقادش از سازمان بهداشت جهانی را تکرار کرد.

دونالد ترامپ این سازمان را «دست‌نشانده» چین خواند و گفت: «ایالات متحده ۴۵۰ میلیون دلار در سال به سازمان بهداشت جهانی پرداخت می‌کند؛ چین ۳۸ میلین دلار می‌پردازد. آن‌ها دست‌نشانده چین هستند. به بیان بهتر و مناسب‌تر، محوریت سازمان را چین تشکیل می‌دهد.»

جان اِلیِت، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که این کشور از «کمک‌های با کیفیت بالا و شفاف» برای مقابله همه‌گیری کرونا حمایت می‌کند اما پیشنهاد چین را در جهت سلب مسئولیت و انحراف اذهان از قصور خود دانسته است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که چین «مسئولیت ویژه برای پرداخت بیشتر» دارد چرا که منبع شیوع ویروس کرونا از آنجا بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More