شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکایت دولت آمریکا از ادوارد اسنودن؛ تلاش برای تصاحب عواید فروش کتاب

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که با هدف ضبط کلیه عواید فروش کتاب خاطرات ادوارد اسنودن علیه او طرح شکایت کرده است. این اقدام هم‌زمان با روز انتشار کتاب «سابقه دایمی» در بازار نشر آمریکا صورت گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور محتوای کتاب اسنودن را نقض تعهدات رازداری دانست و در دادخواست خود از ناشران کتاب نیز به عنوان متهم نام برد.

گفته می‌شود کتاب خاطرات اسنودن برای بررسی پیش از انتشار در اختیار «سی‌آی‌ای» یا سازمان امنیت ملی آمریکا قرار نگرفته بود. این کار خلاف رویه‌ای است که کارمندان سابق سازمان‌های اطلاعاتی باید به آن پایبند باشند. 

اسنودن با انتشار توییت‌های پی‌درپی در توییتر خود، ضمن اعلام این خبر به دنبال‌کنندگانش گفت: «این کتابی است که دولت نمی‌خواهد آن را بخوانید.»

با توجه به داده‌ها و مطالب طبقه‌بندی شده موجود در کتاب اسنودن، بعید به‌نظر می‌رسید که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اجازه چاپ آن را صادر کنند. او از نظر دولت ایالات متحده یک فراری به حساب می‌آید و به احتمال زیاد در صورت بازگشت به کشور به اتهام جاسوسی محاکمه خواهد شد. 

با این حال، شکایت تازه دادگستری آمریکا از او می‌تواند همین حالا برایش مشکل‌ساز باشد. این شکایت به‌طور بالقوه دسترسی ناشران به هر گونه درآمد حاصل از فروش کتاب را مسدود خواهد کرد.

این شکایت البته نمی‌تواند جلوی فروش کتاب خاطرات اسنودن را بگیرد؛ چرا که چنین کاری خلاف متمم اول قانون اساسی ایالات متحده است که در آن آزادی بیان برای شهروندان این کشور تضمین شده است. طرح این شکایت باعث شده تا قانون بررسی پیش از انتشار کتاب‌ها از طرف برخی افراد مورد انتقاد قرار بگیرد.

بن ویزنر، نماینده اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا می‌گوید: «اسرار دولتی موجود در این کتاب همگی پیش از این از سوی رسانه‌های خبر منتشر شده‌اند و این کتاب راز جدیدی در بر ندارد.» 

او می‌افزاید که اگر آقای اسنودن اطمینان پیدا می‌کرد که دولت کتابش را با حسن نیت بررسی می‌کند، آن را پیش از انتشار در اختیارشان قرار می‌داد. اما دولت کماکان اصرار داد حقایق شناخته شده‌ای را که همه دنیا درباره آن بحث و تبادل نظر کرده‌اند، به‌عنوان اطلاعات طبقه‌بندی شده به حساب آورد.»

از طرفی دیگر، عده‌ای باور دارند این شکایت با هدف منحرف کردن افکار عمومی از افشاگری‌های اسنودن صورت گرفته است. رییس بنیاد آزادی مطبوعات می‌گوید: «این شکایت گمراه‌کننده دلیلی محکمی است که همه باید کتاب اسنودن را بخوانند.»

ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) است که پس از افشاگری درباره فعالیت‌های سازمان متبوعش به روسیه پناهنده شده است. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More