شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکایت برخی پناهجویان سوری از بشار اسد به دیوان بین‌المللی کیفری

برخی پناهجویان سوری که به اردن پناه برده‌اند، شواهدی از ارتکاب بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به جنایات علیه بشریت را به دیوان بین‌المللی کیفری فرستاده و خواستار محاکمه او شده‌اند.

این پرونده از سوی ۲۸ نفر از قربانیان که ناگزیر از فرار از مرزهای سوریه و پناه بردن به اردن شده‌ و در اردوگاه‌های پناهجویان زندگی می‌کنند پیشنهاد شد.

پناهجویانی که شهادت داده‌اند که بارها هدف بمب‌گذاری، شلیک و مورد شکنجه، و سوء‌استفاده قرار گرفته و شاهد قتل‌عام بوده‌اند.

پناهجویان شاکی از دیوان بین‌المللی کیفری در‌خواست حمایت کرده‌ و اعلام کردند که آنها  برای مدتی طولانی از این شرایط رنج می‌برند.

پیشتر نیز عده‌ای از بشار اسد برای ارتکاب جنایات جنگی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و قتل‌عام مردم سوریه به دیوان بین‌المللی کیفری شکایت کردند.   

در ماه مه سال ۲۰۱۴ میلادی، شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارجاع این پرونده به دیوان بین‌المللی کیفری را تهیه کرد. اما روسیه و چین این پیش‌نویس را وتو کردند.

ارجاع اخیر پرونده جنایات بشار اسد به دیوان، از سوی رادنی دیکسون، کارشناس قضایی و وکیل بین‌المللی حقوق بشر در بنیاد «تمپل گاردن» در لندن انجام گرفت.

به گفته دیکسون، «این پرونده، یک موفقیت واقعی برای قربانیان سوری است. بالاخره یک راه قانونی برای دادستان دیوان بین‌المللی کیفری باز شد تا عاملان ارتکاب این جنایات را شناسایی کند.»

از سال ۲۰۱۱ میلادی، ۶۰۰هزار نفر در سوریه کشته شده و نیمی از جمعیت ۲۱ میلیونی سوریه به اجبار به شهرها یا کشورهای دیگر رانده شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More