شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه

 

یک روز پس از آن‌که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، خبر داد جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه بابت «اِعمال غیرقانونی دوباره تحریم‌های یک‌جانبه» شکایت کرده، یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، این شکایت را «بی‌اساس» دانست.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، به‌نقل از یک مقام آمریکایی - که نام او را فاش نکرد - نوشت: «در نظر داریم در دیوان بین‌المللی دادگستری، با قدرت تمام از ایالات متحده دفاع کنیم.»

محمدجواد ظریف روز دوشنبه در توییتی خبر داده بود که ایران از آمریکا شکایت کرده است. او نوشته بود که جمهوری اسلامی ایران «در مقابل تحقیر تعهدات حقوقی و دیپلماسی ازسوی آمریکا، به حاکمیت قانون پایبند است». مسأله‌ای که به نوشته او، برای تأکید بر «ضرورت مقابله با عادت ایالات متحده در نقض قوانین بین‌المللی» اتفاق افتاده است.

 

 

براساس بیانیه‌ای که دیوان بین‌المللی دادگستری روز سه‌شنبه منتشر کرد، این شکایت با استناد به  پیمان «مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» میان ایران و آمریکا انجام شده که پیش از وقوع انقلاب ۵۷ میان دو کشور بسته شده است. 

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده که ایران خواستار لغو «تحریم‌ها و تهدیدها»ی آمریکا و همچنین «دریافت» غرامت از این کشور شده است. ایران همچنین از این دیوان درخواست کرده است که تا زمان صدور حکم، تحریم‌های آمریکا به شکل موقت لغو شود.

دولت دونالد ترامپ، اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد از معاهده برجام خارج می‌شود و به‌دنبال بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است. تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را هم هدف گرفته است. آمریکا خواهان توافق‌نامه جدیدی است که در آن، علاوه‌بر برنامه هسته‌ای، مسائل دیگر مربوط به ایران نظیر حمایت از گروه‌های مسلح در منطقه و برنامه موشکی آن کشور نیز در نظر گرفته شده باشد. 

پیش از این بهرام قاسمی، سخن‌گوی وزارت امورخارجه ایران، این شکایت را تلاشی برای «ترمیم و جبران اعمال غیرقانونی آمریکا در وضع تحریم‌ها» و «احقاق حقوق ملت ایران و پیگرد بین‌المللی اعمال متخلفانه ایالات متحده» دانسته بود. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More