شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شوک از مرگ آقای سرآشپز

 

با پیدا شدن جسد آنتونی بوردین آشپز سرشناس آمریکایی در اتاق هتلش در استروسبورگ فرانسه، موجی از شوک و ناباوری در رسانه های اجتماعی پیچید.

کاربرهایی که خودکشی را برای چنین انسانی بسیار دور از ذهن می دانستند.

کاربرهای رسانه های فارسی زبان هم به واسطه سفر این آشپز و مجری تلویزیون به تهران و اصفهان و ساخت یک مستند درباره غذاهای ایرانی، آنتونی بوردین را می شناختند.

مستندی درباره غذاهای ایرانی که به عنوان قسمتی از مجموعه «بخش‌های ناشناخته» از شبکه سی.ان.ان پخش شد.

کاربرها با هشتگ اسم‌ وی به فارسی و انگلیسی و به اشتراک گذاشتن عکس‌ٔها و ویدیوهایش در ایران، ناباوری و ناراحتی خودشان را با هم به اشتراک گذاشتند.

آیدا در توییتش از رویاهایش نوشته که دلش می‌خواسته یک روزی وقتی بزرگ شد آنتونی بوردین بشود.

 

 

یگانه به دلیل مرگ آنتونی بوردین و خودکشی کردنش پرداخته و نوشته افسردگی به سبک زندگی آدمها ربطی ندارد و باید جدی گرفته شود و احتیاج به درمان درست دارد و کتاب‌های خوشبختی در ۵ دقیقه راه درمانش نیست.

 

 

بهروز هم در حساب توییتر خودش نوشته خیلی هولناک است که افسردگی چطور می تواند پشت لایه ضخیمی از شور و شوق و سرخوشی پنهان باشد.

 

 

یکی از توییت هایی که در شبکه های اجتماعی خیلی مورد توجه قرار گرفته توییتی بود که رییس جمهور سابق آمریکا باراک اوباما منتشر کرد.

اوباما با منتشر کردن عکسی از خودش و آنتونی بوردین  در رستورانی ارزان‌قیمت در ویتنام نوشت:

«صندلی کوتاه پلاستیکی، نودل ارزان ولی خوشمزه، آبجوی تگری هانوی. تونی را با این‌ها به خاطر می‌آورم - او در مورد غذاها به ما آموخت - ولی از آن مهم‌تر، به ما آموخت می‌توانیم در کنار همدیگر باشیم. تا کمتر از ناشناخته‌ها بترسیم. دل‌مان برایش تنگ می‌شود.»

 

 

آنتونی بوردین وقتی خرداد سال ۱۳۹۳ از سفرش از ایران بازگشت در حساب توییتری خود نوشت هیچ وقت حدس نمی زدم بین کشورهای دنیا تیم فیلمبرداری و خودم اینقدر همه جای کشور خوب ازمون پذیرایی بشه در حالیکه برای خیلی ها غریب و ناشناخته بودیم.

 

 

کاربری با آی دی فرنودیان در اینستاگرام خود خاطره‌ای از حضور آقای بوردن در یکی از جلسات سخنرانی نوشته. قسمتی از خاطره اش نوشته:

چند سال پیش آقای بوردین اومد واشنگتن برای قصه‌گویی. ما هم که نخود هر آش، اولین نفر توی صف بودیم. یک چند تا حرفش باهام مونده. اول، احترام فوق‌العاده‌ای که برای فرهنگهای مختلف قائل بود. می‌گفت از من می‌پرسن یک سری غذاها رو چطور می‌خوری؟ ولی اونها که این سوال رو می‌پرسن، متوجه اهمیت فرهنگی غذا در زندگی انسان نیستند. یک بار یک قبیله‌ای بودم که مدتها بود گوشت نخورده بودند. من که رسیدم، یکی از چند تا بزی که داشتند و تمام ثروتشون بود برای من کشتند و بعد رئیس قبیله به عنوان احترام جگر خام بز رو با من قسمت کرد. فکر می‌کنید باید می‌گفتم نه؟ من فقط همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورم؟ بشر هزاران سال برای احترام و صلح غذا رو با دیگران قسمت کرده و این از بزرگترین بخشهای ارتباط روحی ما آدمهاست.

 

آنتونی

 

 

جواد منتظری هم در صفحه ی اینستاگرام خود عکسی با آنتونی بوردین منتشر کرده. جواد که فیلمبردار پروژه سی ان ان بوده نوشته:

خاطره دو هفته همکاری با ایشان و تیم همراهشان یکی از بهترین خاطرات دوران کاری حرفه ای ام‌بود. آنتونی یک آشپز سرشناس و برنامه ساز تلویزیونی بود که برنامه «بخش‌های ناشناخته» را برای (CNN) می ساخت. خدا بیامرز در ۶۱ سالگی از دنیا رفت . برنامه‌اش درباره ایران بسیار دیدنی بود.حسن میزبانی ایرانیان برایش بسیار جالب بود و از این همه مهمان نوازی آن هم در مورد کسی که چندان در ایران شناخته شده نبود در شگفت.

آنتونی

آنتوتی بوردین در سن ۶۱ سالگی در حین انجام پروژه‌ای در استراسبورگ فرانسه به زندگی خود پایان داد. شبکه سی ان ان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با اندوه بسیار مرگ دوست و همکار خودمان، آنتونی بوردین را تایید می‌کنیم.»

 

 

 

خودکشی آنتونی بوردین، آشپز سرشناس آمریکایی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More