شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرده است.

پمپئو روز جمعه در بیانیه‌ای عدم موافقت شورای امنیت در تصویب پیش نویس قطعنامه برای  تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را محکوم کرد.

او گفت: «امتناع شورای امنیت از تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران نشان دهنده عدم موفقیت آن در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.»

بر اساس گزارش‌ها، شورای امنیت پیش‌نویش قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران را با دو رای مثبت آمریکا و جمهوری دومینیکن و ۱۱ رای ممتنع و دو رای منفی چین و روسیه رد کرد.

پمپئو گفت: شورای امنیت «یک قطعنامه معقول را برای تمدید تحریم ۱۳ ساله تسلیحاتی ایران رد کرد و راه را برای بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی هموار کرد تا بتواند برای اولین بار بعد از بیش از یک دهه بدون هیچ‌گونه محدودیت خاصی از سوی سازمان ملل سلاح متعارف خرید و فروش کند.»

وزیر خارجه آمریکا در توییتی با اشاره به اینکه امروز شورای امنیت خواسته‌های کشورهای خاورمیانه را نادیده گرفت و نتوانست ایران را پاسخگو کند و گفت: «‌آمریکا به تلاش‌های خود برای اصلاح این اشتباه ادامه خواهد داد.»

پمپئو  با تاکید بر ادامه حمایت واشینگتن از متحدان منطقه‌ای خود که از سوی شورای امنیت «نادیده گرفته شده‌اند» گفت: «ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم تا رژیم تروریستی مذهب‌محور برای معامله تسلیحات و تهدید اروپا، خاورمیانه و فراتر از آن آزاد نباشد.»

پس از رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا، کلی کرافت، نماینده این کشور در سازمان ملل گفت ایالات متحده برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در روزهای آینده اقدام می‌کند.

در مقابل، نماینده ایران در سازمان ملل در مورد بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از سوی شورای امنیت هشدار داد و گفت بازگشت تحریم‌ها با واکنش شدید ایران روبرو خواهد شد و افزود گزینه‌های ایران در واکنش به این موضوع محدود نیستند.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنج‌شنبه نشست خود در مورد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به‌دلیل شیوع کرونا مجازی برگزار کرد و اعضا برای رای‌گیری ۲۴ ساعت وقت داشتند.

از آنجا که چین و روسیه، که دارای حق وتو هستند، از همان ابتدا مخالفت خود با قطعنامه پیشنهادی آمریکا را اعلام کرده بودند ناظران شانس آمریکا را برای به تصویب رساندن این قطعنامه ناچیز ارزیابی می‌کردند.

ایالات متحده در نظر دارد در صورت شکست این قطعنامه در شورای امنیت، به موجب قطعنامه دیگری از شورای امنیت که برجام را تایید کرده برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها علیه ایران به سازوکار ماشه متوسل شود.

در مقابل، بسیاری بر این باوردند از آنجا که دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از برجام خارج کرده، واشینگتن دیگر عضوی از این توافق به شمار نمی‌آید و صلاحیت حقوقی برای متوسل شدن به سازوکار ماشه را ندارد.

گونتر زاتر، سفیر آلمان در سازمان ملل، در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از رفتارهای ایران در منطقه، گفت آلمان به این دلیل به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای ممتنع داد که این پیش‌نویس به اعضای شورا «توانایی رسیدگی موثر به تهدیدهای ایران و کمک به ارتقاء امنیت منطقه را نمی‌داد.»

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل، در واکنش به رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت: «نتایج رای‌گیری یکبار دیگر نشان داد هیچکس از یکجانبه‌گرایی حمایت نمی‌کند و هر تلاشی برای مقدم کردن منافع خود بر منافع جامعه بین‌المللی به بن‌بست می‌رسد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More