شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شهردار لندن در آستانه سفر ترامپ، او را «فاشیست قرن ۲۰» خواند

صادق خان،‌ شهردار لندن،‌ در آستانه سفر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، به بریتانیا، ادبیات او را مانند یک «فاشیست قرن بیستمی» خواند و به انتقاد از او پرداخت.

به گزارش روزنامه گاردین،‌ در یادداشت خان که در نشریه آبزرور منتشر شده است، او با محکوم کردن «فرش قرمز»‌ لندن برای رییس‌جمهوری آمریکا و همسرش، ترامپ را یکی از فجیع‌ترین مثال‌های خطری خواند که در جهان رو به رشد است.

شهردار لندن در این یادداشت از رشد راست‌گراها در نقاط مختلف دنیا ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد که آن‌ها «حقوق و آزادی‌هایی را که ما به‌سختی به دست آورده‌ایم تهدید می‌کنند».

او همچنین ترامپ را تهدیدی برای ارزش‌هایی دانسته است که بیش از ۷۰ سال است جوامع آزادی‌خواه و دموکرات بر مبنای آن‌ها تعریف شده‌اند. خان از سال ۲۰۱۶ که به سمت شهردار لندن انتخاب شد، همواره مخالفتش با ترامپ را آشکارا ابراز کرده است.

قرار است ترامپ و خانواده‌اش در هفته جاری به بریتانیا سفر کنند و مهمان ملکه این کشور باشند.

شهردار لندن ‌در یادداشتش، با مقایسه ترامپ با ویکتور اوربان در مجارستان، ماتئو سالوینی در ایتالیا، مارینه لوپن در فرانسه و نایجل فراژ در بریتانیا، اشاره کرد که این چهره‌های سیاسی از همان ادبیات فاشیست‌های قرن بیستم استفاده می‌کنند تا هوادار جمع کنند. خان روش‌ این چهره‌ها برای به دست آوردن هوادار در جامعه را «شرارت‌آمیز و گمراه‌کننده» خواند.

او همچنین با اشاره به سفر رییس‌جمهوری آمریکا به لندن، نوشته است:‌ «این همان مردی است که تلاش کرده از نگرانی و ترس اهالی لندن پس از حمله تروریستی وحشتناک در این شهر سوءاستفاده کند.»

به گفته خان،‌ ترامپ که پیش‌تر سعی کرده بود اخبار جعلی درباره حقایق علمی گرمایش زمین منتشر کند و توییت‌های جناح راست‌گرای افراطی بریتانیا را باز‌نشر می‌کرد، اکنون نیز با حمایت از بوریس جانسون، در رقابت‌های حزب محافظه‌کار بر سر کرسی رهبری «بی‌شرمانه دخالت می‌کند».

خان معتقد است جانسون می‌تواند متحدی برای ترامپ در پیشبرد «اهداف تفرقه‌انگیزش» باشد.

به گزارش روزنامه گاردین،‌ ترامپ در آستانه سفر به لندن، بر‌خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی مبنی بر دخالت نکردن رهبران در سیاست سایر کشورها، در مصاحبه‌ای از بوریس جانسون برای جانشینی ترزا می حمایت کرده است.

در همان مصاحبه، او ریچل مگان مارکل،‌ عروس خاندان سلطنتی و همسر شاهزاده هری، که دوشس ساسکس است را «نچسب و ناخوشایند» توصیف کرده بود.

جرمی کوربین،‌ رهبر حزب کارگر بریتانیا‌، نیز در انتقاد از دخالت ترامپ در رقابت‌های حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا، مواضع او را «غیرقابل قبول و دخالت در دموکراسی این کشور» خوانده بود.

ترامپ و خان پیش‌تر نیز جدال‌های لفظی با یکدیگر داشته‌اند. در یک مورد، شهردار لندن از عقاید رییس‌جمهوری آمریکا درباره اسلام انتقاد کرد‌ و ترامپ هم در مقابل از صادق خان خواست تا تست هوش بدهد.

همچنین در پی حمله تروریستی سال ۲۰۱۷ در لندن، ترامپ سیاست‌های ‌خان را به باد انتقاد گرفت و عملکرد او در شهرداری لندن در زمینه مقابله با تروریسم را تاسف‌آور خواند.

انتظار می‌رود در آستانه سفر ترامپ،‌ مخالفانش علیه او و سیاست‌ها و دیدگاه‌هایش، به‌خصوص درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا‌ و نژادپرستی، دست به تجمع گسترده بزنند.

روزنامه گاردین در همین مورد از ثبت‌نام بیش از ۲۵۰ هزار نفر برای شرکت در راهپیمایی‌های اعتراضی در لندن خبر داده است. همچنین قرار است بالن «بچه‌ترامپ» نیز در صورت جمع‌آوری مبلغ مورد نیاز، در میدان ترافالگار این شهر به پرواز در‌آید.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More