شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
رویارویی قضایی دو رئیس جمهور برکنار شده مصر

شهادت مبارک علیه مرسی در دادگاه

حسنی مبارک، رئیس جمهوری ساقط شده مصر، علیه محمد مرسی، دیگر رئیس جمهور برکنار شده این کشور در دادگاهی در قاهره شهادت داد.

حسنی مبارک شهادت داده است که در جریان انقلاب زمستان سال ۲۰۱۱ مصر که به سقوط حکومت او انجامید؛ صد‌ها عضو اخوان‌المسلمین و گروه حماس با عبور از تونل‌هایی که از پیش در مرزهای شرقی ایجاد کرده بودند؛ موفق شدند وارد کشور شوند تا پس از حمله به زندان‌ها، زندانی‌های خودشان را آزاد و فراری دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قاهر گزارش داده است که مبارک ۹۰ ساله همراه با دو پسر خود روز چهارشنبه وارد دادگاه شد؛ مبارک در ابتدای جلسه دادگاه گفت که ممکن است به سبب مسائل امنیتی، نتواند به همگی پرسش‌ها پاسخ دهد و اجازه مقام‌های نظامی و شخص عبدالفتاح سیسی لازم است.

در این پرونده کیفری که در مصر به پرونده «زندان‌ها» شناخته می‌شود؛ محمد مرسی و دیگر رهبران اخوان‌المسلمین به اتهام سامان‌دهی فرار زندانیان و نقض قوانین مرزی محاکمه می‌شوند.

 

محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر، در دو پرونده دیگر در مجموعه به ۴۵ سال زندان به خاطر جاسوسی برای قطر و کشتار تظاهرکنندگان در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۲ محکوم شده است. او در دسامبر سال پیش نیز به اتهام توهین به مقام‌های قضایی به تحمل سه سال زندان محکوم شده بود.

محمد مرسی، از رهبران اخوان المسلمین، پس از سقوط حسنی مبارک، در فرایندی دموکراتیک و از طریق انتخاباتی به نسبت آزاد، به ریاست جمهوری مصر رسید؛ با این حال، دو سال بعد و پس از شروع اعتراض‌های گسترده و در نهایت دخالت ارتش، در ژوئن سال ۲۰۱۳ برکنار شد. مرسی بلافاصله پس از برکناری، همراه با دیگر اعضای «حزب آزادی و عدالت»، که شاخه سیاسی «اخوان» محسوب می‌شد بازداشت شد.

از هنگام قدرت‌گیری ژنرال سیسی در مصر، ده‌ها هزار تن از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و مخالفان دولت، به ویژه آن‌هاییکه به گروه «اخوان» نزدیک بوده‌اند بازداشت، محاکمه و حتی برخی از آن‌‌ها به اعدام محکوم شده‌اند.

گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری بارها حکومت فعلی مصر را به سبب سرکوب آزادی‌های سیاسی و شرایط بد زندان‌ها و نیز نقض اصول دادرسی منصفانه محکوم کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More