شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمار جان‌باختگان زلزله در شرق ترکیه به ۲۲ تن رسید، صدها تن مصدوم شدند

زلزله شدیدی که شامگاه جمعه در شرق ترکیه رخ داد در سه استان الازیغ، مالاتیا و حکاری دست‌کم ۲۲ کشته و  صدها تن مصدوم برجا گذاشت.

این زلزله‌ شدید به مرکزیت شهرستان سیویرجه در استان الازیغ ساعت ۲۰ و ۵۵ دقیقه شامگاه جمعه به وقت محلی، شرق ترکیه را لرزاند.

شدت این زلزله ۶/۸ ریشتر اعلام شد که بسیاری از استان‌های ترکیه به ویژه استان‌های شرقی این کشور را لرزاند و استان مالاتیا و همچنین مرکز وقوع آن استان الازیغ خسارات جانی گذاشت و تعدادی از خانه‌ها و منازل مردم در این مناطق را ویران کرد. به گفته مدیرکل بحران استانداری آذربایجان‌غربی، زلزله شدید شرق ترکیه، دست‌کم در پنج شهر ایران شامل ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، اشنویه و نقده نیز احساس شد.

شمار کشته‌شدگان این زلزله در ساعات اولیه چهار تن اعلام شد اما  فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، در ساعات بامداد شنبه گفت که شمار کشته‌شدگان زلزله در شرق کشور به ۱۹ تن رسیده است. 

در تازه‌ترین آمار،  سازمان مدیریت بحران و موقعیت‌های اضطراری ترکیه اعلام کرد تعداد جان‌باختگان به ۲۲ نفر رسیده است و یک هزار و ۱۰۳ نفر هم زخمی شده‌اند.

تنها در دو ساعت نخست پس از وقوع این زلزله، مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه از وقوع ده‌ها پس لرزه خبر داد و اعلام کرد که درپی زلزله ۶/۸ ریشتری در استان الازیغ،  بیش از ۳۵ پس‌لرزه ۲/۷ تا ۵/۴ ریشتری در این منطقه رخ داده است.

بنابر اعلام مرکز حوادث اضطراری ترکیه در برخی از مناطق زلزله زده چند تن از زلزله‌زگان از زیر آوار نجات داده شدند، از جمله در محله مصطفی پاشا در مرکز استان الازیغ، امدادگران موفق شدند یکی از زلزله‌زگان را زنده از زیر آوار نجات دهند.

همزمان با وقوع زلزله ۶/۸ ریشتری در شرق ترکیه، با دستور سعید نمکی وزیر بهداشت، تیم‌های ویژه عملیاتی سازمان اورژانس ایران برای کمک احتمالی به ترکیه‌ای در آماده باش قرار گرفتند تا در صورت اعلام نیاز به مناطق زلزله زده آن کشور اعزام شوند اما وزارت بهداشت ترکیه ضمن قدردانی اعلام کرد که در حال حاضر اوضاع تحت کنترل نیروهای امدادی این کشور است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More