شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شماری از نمایندگان کنگره پیگیر استیضاح دونالد ترامپ

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به خشونت‌های اخیر در ساختمان کنگره لایحه‌ استیضاح دونالد ترامپ را تهیه کرده‌اند و روز دوشنبه آن را به صحن این مجلس خواهند آورد.

این لایحه از سوی سه نماینده دموکرات نوشته شده و مورد حمایت ۱۵۰ نماینده دیگر قرار گرفته است و درصورت تایید آن ترامپ اولین رییس‌جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که در دوران زمامداری‌اش دو بار استیضاح شده است.  

در این لایحه عنوان شده است که ترامپ «از طریق ترغیب تعمدی به خشونت علیه دولت آمریکا مرتکب سطح بالایی از جرم و نقض قانون شده است».

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: نمایندگان امیدوارند که رییس‌جمهوری هرچه زودتر استعفا کند، در غیر این صورت به کمیته مقررات دستور داده‌‌ام به متمم ۲۵ قانون اساسی متوسل شده و برای استیضاح او اقدام کنند.

پلوسی همچنین روز جمعه در مورد طرح استیضاح ترامپ به مدت یک ساعت با نمایندگان دموکرات صحبت کرد.

سی بی اس نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش داد پلوسی در این صحبت‌ها عنوان کرده که ترجیح می‌دهد به‌جای استیضاح، مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری، به متمم ۲۵ قانون اساسی متوسل شده و ترامپ را برکنار کند.

پلوسی همچنین از گفت‌وگوی خود با مارک میلی، رییس ستاد کل ارتش آمریکا، خبر داد و گفت با او در مورد اقدامات احتیاطی صحبت کرده تا «یک رییس‌جمهور بی‌ثبات را از توسل به اقدام خصمانه نظامی یا دسترسی پیدا کردن او به کدهای حمله یا صدور فرمان حمله باز دارد».

یکی از سخنگویان مارک میلی این خبر را تایید کرد و گفت میلی در این گفت‌وگو به پرسش‌های پلوسی در مورد اختیار صدور فرمان حمله اتمی پاسخ داده است.

سی بی اس در عین حال به نقل از منابع آگاه گزارش داد ترامپ قصد کناره‌گیری ندارد.

در عین حال جو بایدن در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز جمعه از اظهارنظر در این مورد خودداری کرد و تصمیم‌گیری در مورد آن را به عهده کنگره دانست.

میچ مکانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، نیز روز جمعه یادداشتی را میان اعضای سنا توزیع کرد که در آن مشخص شده در صورتی‌که مجلس نمایندگان دونالد ترامپ را برای بار دوم استیضاح کند، رویه استیضاح رییس‌جمهوری در سنا چگونه خواهد بود.

کاخ سفید نیز با «واقعی» خواندن احتمال استیضاح، این لایحه را دارای «اغراض سیاسی» خواند و هشدار داد چنین اقدامی باعث ایجاد تفرقه بیشتر در ایالات متحده خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More