شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شلیک گلوله و گاز اشک‌آور در چهارمین روز تظاهرات میانمار

در حالی که تظاهرات میانمار در اعتراض به کودتای نظامیان در این کشور به چهارمین روز پیاپی خود رسیده، پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از خودروهای آب‌پاش، شلیک گاز اشک‌آور و تیرهای پلاستیکی استفاده کرد.

به گفته شاهدان عینی، در نایپیداو، پایتخت کشور، شهری که از سوی نظامیان در دل جنگل ساخته شده، پلیس روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه به سوی معترضان گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرد.

کمی پیش از آن، پلیس علیه گروهی از تظاهرکنندگان که حاضر به پراکنده شدن از مقابل صف نیروهای امنیتی نبودند، از خودروهای آب‌پاش استفاده کردند.

در شهر ماندالی در مرکز میانمار و دومین شهر بزرگ کشور پس از یانگون، پلیس علیه معترضانی که پرچم قرمزرنگ «اتحادیه ملی برای دموکراسی» حزب آنگ سان سوچی را به اهتزاز درآورده بودند، گاز اشک‌آور به کار برد.

حکومت میانمار مقررات منع آمدوشد برقرار کرده و تجمع بیش از چهار نفر در یانگون، نایپیداو و دیگر شهرهای کشور ممنوع است.

مداخله پلیس در حالی است که پیشتر تلویزیون دولتی میانمار تهدید کرده بود باید علیه کسانی که «موجب اخلال، جلوگیری و نابودی امنیت ملی و عمومی و حاکمیت قانون» هستند، اقدام شود.

اما تظاهرکنندگان بدون توجه به این تهدید، روز سه‌شنبه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرکنندگان به کودتای هفته گذشته نظامیان که به دوره‌ای ده ساله از دموکراسی در میانمار پایان داد و همچنین محبوس شدن مقام‌های دولتی و بازداشت خانگی آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم معترضند.

در یانگون، جمعی از معترضان مقابل مقر حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی جمع شدند. «دیکتاتور نه» و «ما رهبرمان را می‌خواهیم» از جمله شعارهای معترضان بود.

در محله دیگری از شهر یانگون، جمعی از معلمان راهپیمایی کردند و سه انگشت خود را به نشانه پیروزی نشان می‌دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که در یانگون، پلیس برای متفرق کردن معترضان شلیک هوایی کرده است. 

طی نه روز گذشته، بیش از ۱۵۰ نفر از مقام‌ها، از نمایندگان و مسئولان تا فعالان و معترضان بازداشت شدند. تام ویلارین، از گروه نمایندگان آسه‌آن برای حقوق بشر نسبت به سرکوب معترضان از سوی ارتش هشدار داده است.

فرمانده ارتش میانمار شامگاه دوشنبه برای اولین بار در سخنانی وعده داد «انتخابات آزاد و عادلانه» در پایان دوره یک ساله وضعیت اضطراری برگزار می‌شود و از یک حکومت نظامی «متفاوت» با حکومت‌ نظامی‌ها در گذشته سخن گفت.

میانمار بیشتر سال‌های پس از استقلال خود در سال ۱۹۴۸ را زیر سلطه ارتش گذرانده است. 

در انتخابات اخیر پارلمانی میانمار حزب آنگ سان سوچی به پیروزی رسید، اما ارتش به نتایج آن معترض بود و در نهایت علیه حزب حاکم کودتا کرد.

همچنین ارتش در روزهای اخیر دسترسی به اینترنت را برای مدتی شدیدا مختل کرد.

اعتراضات اخیر در میانمار، بزرگ‌ترین اعتراض در این کشور از سال ۲۰۰۷ بدین سو توصیف شده است.

اعتراضات اخیر بر تدابیر بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تاثیر گذاشته و میزان غربالگری‌ها در این زمینه کاهش یافته است.

میانمار که ۵۳ میلیون نفر جمعیت دارد، یکی از بیشترین آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در منطقه را دارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More