شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شعارهای ضد ایران بعد از قطع صادرات برق به عراق

 

«رضا اردکانیان» وزیر نیروی ایران، روز ۲۶ تیرماه، اعلام کرد این کشور دیگر به عراق برق صادر نخواهد کرد چرا که به گفته اردکانیان «اولویت با نیازهای کشور است.»  

مقام ایرانی در این زمینه افزود: «هر قرارداد و موافقتنامه مبادله انرژی، چارچوب‌ها و الزماتی دارد که از جمله اینکه کشور صادرکننده در مواقعی که خود نیاز شدیدی دارد ابتدا به تامین آن بپردازد.»

اما این تصمیم ایران، چند روزی است که به تظاهرات در کشور همسایه بویژه بصره نزدیکترین شهر به آبادان و خرمشهر انجامید. عراق مدت‌هاست که بخش زیادی از برق خود را از ایران فراهم می‌کرد. مشکلات آب و قطعی برق در شهرهای ایران، باعث شد که این کشور بدون در نظر گرفتن عواقب سیاسی، تصمیم بگیرد که صادرات برق به عراق را قطع کند.

این مسئله به افزایش بحران کمبود برق در عراق منجر شده است و خاموشی در شهرستان‌های جنوبی این کشور از جمله «میسان»،«ذی قار» «بصره» «کربلا» و «نجف»، طولانی‌تر شده است.

مردم این شهرها، در اعتراض به قطعی مداوم برق در گرمای بیش از پنجاه درجه،  به خیابان‌ها آمدند و علیه فساد، بیکاری و قطعی برق شعار دادند. در این تظاهرات که نهمین روز خود را می‌گذراند و در مواردی به قطع جاده‌ها منجر شد، شماری کشته و زخمی شدند.

«بی‌بی‌سی عربی» در آخرین گزارش خود از تأثیر اقدام ایران در تظاهرات شهرهای عراق و واکنش تظاهرکنندگان نوشته و گفته که معترضان، نخست علیه احزاب سیاسی عراق نزدیک به ایران شعار دادند و سپس مستقیما ایران را با شعارهای خود هدف قرار دادند. این رسانه‌ بریتانیایی درباره دلیل توقف صدور برق از سوی ایران می‌گوید که عراق نتوانسته بدهی واردات برق از ایران را بپردازند.  

مقر حزب الدعوه ائتلاف سیاسی نزدیک به ایران، یکی از جاهایی بود که مورد حمله معترضان خشمگین قرار گرفت. برخی صفحات شبکه‌های اجتماعی ظرف ساعات گذشته، تصویری را پخش کردند که نشان می‌دهد عکس آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در حال آتش‌گرفتن است.

اسکانیوز عربی در گزارشی که روز سه‌شنبه بیست و شش تیر منتشر کرد، گفته که ایران به دنبال فشار آوردن به حیدر العبادی بود تا از طریق ایجاد شورش‌هایی در جنوب عراق مانع رسیدن عبادی به نخست‌وزیری شود.

عبادی اما روز گذشته پس از شکست مذاکره با ایران برای تجدید نظر در تصمیم قطع صدور برق به عراق، این بار قاسم الفهداوی وزیر برق خود را به ریاض، رقیب سیاسی تهران، فرستاده تا کاهش برق کشورش را از عربستان جبران کند.

العربیه اما تفسیر دیگری از اقدام ایران در قطع صدور برق دارد و می‌گوید که تهران این اقدام را در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا انجام داده و با این کار می‌خواهد شرکت‌های نفتی غربی از جمله آمریکایی در بصره را تحت فشار قرار دهد.

الجزیره نیز در مقاله‌ای گفته است که اعتراضات شهرهای عراق فراتر از قطعی برق است چرا که همه می‌دانند این کشور، به محلی برای تسویه حساب‌ کشورهای دیگر تبدیل شده است.

قطع صادرات برق به عراق و واکنش مردم عراق به این موضوع در گفت‌وگو با حمدی ملک
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More